Mitjançant la capitalització de prestacions de desocupació

La Policia Nacional desarticula una organització que va defraudar més de quatre milions d'euros a la Seguretat Social

Un total de 25 persones han sigut detingudes a Madrid per integrar una estructura dedicada a cometre fraus al Servici Públic d'Ocupació Estatal (SEPE)

La xifra d'expedients il·lícits identificats supera els 400 i entre els arrestats es troben quatre empleats públics i quatre treballadors d'entitats bancàries

Dels quatre milions d'euros defraudats, entre el 25% i el 40% del total hauria sigut percebut per l'estructura, aconseguint uns beneficis benvolguts entre 1 i 1,5 milions

27/03/24

Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització que, presumptament, va defraudar a la Seguretat Social més de quatre milions d'euros mitjançant la capitalització de prestacions de desocupació. Un total de 25 persones han sigut detingudes en diferents localitats de Madrid per integrar esta xarxa dedicada a cometre fraus al Servici Públic d'Ocupació Estatal (SEPE). La xifra d'expedients il·lícits identificats supera els 400, formalitzats entre els anys 2020 i 2024, i entre els arrestats es troben quatre empleats públics i quatre treballadors d'entitats bancàries.

La investigació va arrancar en el mes de desembre de 2022, després de detectar irregularitats en l'activitat de diversos empleats dedicats a la tramitació de prestacions de desocupació. En concret, l'anàlisi informàtica va detectar l'accés injustificat a múltiples expedients, en la seua major part relatius a operacions de capitalització de la prestació per desocupació, una mesura dirigida a fomentar l'autoocupació i que permet que els perceptors de l'ajuda contributiva puguen destinar la totalitat de la prestació que tenen pendent per percebre per a sufragar els gastos necessaris per a constituir-se com a treballadors per compte propi.

Una estructura amb repartiment de funcions en cinc esclavons

Les perquisicions policials posteriors van descobrir un entramat del que formaven part funcionaris dels servicis d'ocupació pública, emprats de banca i gestors administratius, entre uns altres. Tots ells s'integraven en una organització amb un clar repartiment de funcions i una estructura distribuïda en cinc esclavons.

En primer lloc, l'organització comptava amb dos hòmens que exercien el rol de direcció i captació de clients, traçant estratègies respecte a quin tipus de sol·licituds s'havien de realitzar i calculant el marge de benefici de cada prestació, que oscil·lava entre el 25% i el 40% del muntant total de la capitalització. Així mateix, establien els contactes amb els clients, als quals dirigien fins a una gestoria del districte madrileny de Llatina.

En esta gestoria es formalitzaven els tràmits documentals necessaris per a sustentar les sol·licituds, integrant-se en este segon grup de l'organització els seus responsables i treballadors. Estos tràmits sustentaven la sol·licitud d'ajudes per a adquirir vehicles o material informàtic que havia de servir com a capital inicial per a començar amb l'activitat de l'aturat per compte propi. No obstant açò, aquestes compres eren acreditades mitjançant factures falses, actuant de connivència amb dos hòmens, un d'ells dedicat a  gestions administratives de trànsit i un segon que regentava un concessionari de vehicles pròxim a la citada oficina.

El tercer dels rols de rellevància dins de l'organització era el relatiu al seguiment d'expedients i assessorament, el qual era exercit pels empleats públics detinguts -un d'ells pertanyent al SEPE i tres a la Direcció general del Servici Públic d'Ocupació de la Comunitat de Madrid -, els qui feien ús de les seues credencials d'accés a les bases de dades del SEPE per a realitzar una labor de consulta sistemàtica i diària dels beneficiaris i expedients d'interés, controlant els tràmits des del seu inici fins al moment final de l'abonament de la prestació. A canvi d'estes labors, els esmentats empleats públics rebien pagaments mensuals constants per part dels responsables de l'organització, que podien aconseguir fins als 50.000 euros. Controlaven el benefici final a través d'empleats bancaris

En el quart esclavó emergix la importància dels empleats d'entitats bancàries, els qui es dedicaven al control de beneficiaris i pagaments. Prèviament, els responsables de l'organització els havien contactat perquè s'encarregaren d'obrir comptes bancaris que eren aportades al SEPE com a comptes de destinació de les prestacions il·lícitament obtingudes. D'esta forma, estes persones controlaven els moviments bancaris i s'asseguraven que la xarxa percebera les quantitats acordades mitjançant retencions de saldo o ordes de pagament diferides pel muntant acordat, que oscil·lava entre el 25% i el 40% de la prestació.

Una vegada assegurat el benefici de l'estructura, per part dels beneficiaris es realitzava la transferència de les quantitats compromeses, entrant en l'apartat final de la investigació, el de recepció de beneficis. Estos eren destinats a comptes bancaris controlats per les societats en les quals participaven els membres de l'organització o a comptes personals dels mateixos. Un total de 16 registres en domicilis i oficines de Madrid

La fase d'explotació d'esta investigació es va desenvolupar la passada setmana amb la realització de 16 registres en domicilis i oficines de Madrid i la detenció dels 25 integrants de la xarxa, els qui van ser posats a disposició judicial com a presumptes responsables de delictes contra la Seguretat Social, falsedat documental, suborn, revelació de secrets, blanqueig de capitals i integració en organització criminal. En els registres efectuats es van intervendre equips informàtics i dispositius mòbils, rellotges d'alta gamma, més de 25.000 euros en efectiu, quatre vehicles i abundant documentació, entre altres efectes.

Des del moment inicial de la investigació abans descrita, la comunicació i coordinació entre la Policia Nacional i els departaments d'ocupació de les dos administracions públiques concernides –Direcció general del Servici Públic d'Ocupació Estatal - SEPE (Ministeri de Treball i Economia Social), la Inspecció de Treball i Seguretat Social i Direcció general del Servici Públic d'Ocupació de la Comunitat de Madrid (Conselleria d'Hisenda i Ocupació)–  va resultar ser completa i de gran eficàcia, establint-se des del primer moment com a objectiu comú l'esclariment dels fets.