Mitjançant la capitalització de prestacions de desocupació

La Policia Nacional desarticula una organització que va defraudar més de quatre milions d'euros a la Seguretat Social

Un total de 25 persones han sigut detingudes a Madrid per integrar una estructura dedicada a cometre fraus al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE)

La xifra d'expedients il·lícits identificats supera els 400 i entre els arrestats es troben quatre empleats públics i quatre treballadors d'entitats bancàries

Dels quatre milions d'euros defraudats, entre el 25% i el 40% del total hauria sigut percebut per l'estructura, aconseguint uns beneficis estimats entre 1 i 1,5 milions

27/03/24

Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització que, presumptament, va defraudar a la Seguretat Social més de quatre milions d'euros mitjançant la capitalització de prestacions de desocupació. Un total de 25 persones han sigut detingudes en diferents localitats de Madrid per integrar esta xarxa dedicada a cometre fraus al Servei Públic d'Ocupació Estatal (SEPE). La xifra d'expedients il·lícits identificats supera els 400, formalitzats entre els anys 2020 i 2024, i entre els arrestats es troben quatre empleats públics i quatre treballadors d'entitats bancàries.

La *investigaci&*oacute;n *arranc&*oacute; el mes de desembre de 2022, després de detectar irregularitats en l'activitat de diversos empleats dedicats a la *tramitaci&*oacute;n de prestacions de desocupació. En concret, el *an&*aacute;lisi *inform&*aacute;*tico *detect&*oacute; l'accés injustificat a m&*uacute;*ltiples expedients, en la seua major part relatius a operacions de c*apitalizaci&*oacute;n de la *prestaci&*oacute;n per desocupació, una mesura dirigida a fomentar l'autoocupació i que permet que els perceptors de l'ajuda contributiva puguen destinar la totalitat de la *prestaci&*oacute;n que tenen pendent per percebre per a sufragar les despeses necessàries per a constituir-se com a treballadors per compte propi.

<*h3 c*lass="display-*4Serif"><*strong> Una estructura amb repartiment de funcions en cinc baules

Les perquisicions policials posteriors van descobrir un entramat del qual formaven part funcionaris dels serveis d'ocupació p&*uacute;*blico, emprats de banca i gestors administratius, entre altres. Tots ells s'integraven en una *organizaci&*oacute;n amb un clar repartiment de funcions i una estructura distribuïda en cinc baules.

En primer lloc, la *organizaci&*oacute;n comptava amb dos homes que *desempe&*ntilde;*aban el rol de *direcci&*oacute;n i c*aptaci&*oacute;n de clients, traçant estratègies respecte a *qu&*eacute; tipus de sol·licituds es *deb&*iacute;*an realitzar i calculant el marge de benefici de cada *prestaci&*oacute;n, que oscil·lava entre el 25% i el 40% del muntant total de la c*apitalizaci&*oacute;n. Així mateix, *establec&*iacute;*an els contactes amb els clients, als quals *dirig&*iacute;*an fins a una gestor&*iacute;a del districte *madrile&*ntilde;o de Llatina.

En esta gestor&*iacute;a se formalitzaven els *tr&*aacute;*mites documentals necessaris per a sustentar les sol·licituds, *integr&*aacute;*ndose en este segon grup de la *organizaci&*oacute;n els seus responsables i treballadors. Estos *tr&*aacute;*mites sustentaven la sol·licitud d'ajudes per a adquirir *veh&*iacute;culs o material *inform&*aacute;*tico que *deb&*iacute;a servir com a capital inicial per a començar amb l'activitat de l'aturat per compte propi. No obstant això, aquestes compres eren acreditades mitjançant factures falses, actuant de connivència amb dos homes, un d'ells dedicat a&*nbsp; gestions administratives de *tr&*aacute;*fico i un segon que regentava un concessionari de *veh&*iacute;culs *pr&*oacute;*ximo a la citada oficina.

El tercer dels rols de rellevància dins de la *organizaci&*oacute;n era el relatiu al seguiment d'expedients i assessorament, el qual era *desempe&*ntilde;*ado pels emprats p&*uacute;*blicos detinguts -un d'ells pertanyent al SEPE i tres a la *Direcci&*oacute;n General del Servei P&*uacute;*blico d'Ocupació de la Comunitat de Madrid -, els qui *hac&*iacute;*an ús de les seues credencials d'accés a les bases de dades del SEPE per a realitzar una labor de consulta *sistem&*aacute;*tica i diària dels beneficiaris i expedients de *inter&*eacute;s, controlant els *tr&*aacute;*mites des del seu inici fins al moment final de l'abonament de la *prestaci&*oacute;n. A canvi d'estes labors, els esmentats emprats p&*uacute;*blicos *recib&*iacute;*an pagaments mensuals constants per part dels responsables de la *organizaci&*oacute;n, que *pod&*iacute;*an aconseguir fins als 50.000 euros. Controlaven el benefici final a *trav&*eacute;s d'empleats bancaris

En el quart *eslab&*oacute;n emergeix la importància dels empleats d'entitats bancàries, els qui es dedicaven al control de beneficiaris i pagaments. Prèviament, els responsables de la *organizaci&*oacute;n els *hab&*iacute;*an contactat perquè s'encarregaren d'obrir comptes bancaris que eren aportades al SEPE com a comptes de destinació de les prestacions *il&*iacute;c*itamente obtingudes. D'esta manera, estes persones controlaven els moviments bancaris i s'asseguraven que la xarxa percebera les quantitats acordades mitjançant retencions de saldo o &*oacute;*rdenes de pagament diferides pel muntant acordat, que oscil·lava entre el 25% i el 40% de la *prestaci&*oacute;n.

Una vegada assegurat el benefici de l'estructura, per part dels beneficiaris es realitzava la transferència de les quantitats compromeses, entrant en l'apartat final de la *investigaci&*oacute;n, el de *recepci&*oacute;n de beneficis. &*Eacute;*stos eren destinats a comptes bancaris controlats per les societats en les quals participaven els membres de la *organizaci&*oacute;n o a comptes personals d'aquests. Un total de 16 registres en domicilis i oficines de Madrid

La fase de *explotaci&*oacute;n d'esta *investigaci&*oacute;n es *desarroll&*oacute; la setmana passada amb la *realizaci&*oacute;n de 16 registres en domicilis i oficines de Madrid i la *detenci&*oacute;n dels 25 integrants de la xarxa, els qui van ser posats a *disposici&*oacute;n judicial com a presumptes responsables de delictes contra la Seguretat Social, falsedat documental, suborn, *revelaci&*oacute;n de secrets, blanqueig de capitals i *integraci&*oacute;n en *organizaci&*oacute;n criminal. En els registres efectuats es van intervendre equips *inform&*aacute;*ticos i dispositius m&*oacute;vils, rellotges d'alta gamma, m&*aacute;s de 25.000 euros en efectiu, quatre *veh&*iacute;culs i abundant *documentaci&*oacute;n, entre altres efectes.

Des del moment inicial de la *investigaci&*oacute;n abans descrita, la c*omunicaci&*oacute;n i c*oordinaci&*oacute;n entre la *Polic&*iacute;a Nacional i els departaments d'ús de les dues administracions p&*uacute;*blicas concernides &*ndash;*Direcci&*oacute;n General del Servei P&*uacute;*blico d'Ocupació Estatal - SEPE (Ministeri de Treball i *Econom&*iacute;a Social), la *Inspecci&*oacute;n de Treball i Seguretat Social i *Direcci&*oacute;n General del Servei P&*uacute;*blico d'Ocupació de la Comunitat de Madrid (C*onsejer&*iacute;a d'Hisenda i Ocupació)&*ndash;&*nbsp; *result&*oacute; ser completa i de gran eficàcia, *estableci&*eacute;*ndose des del primer moment com a objectiu c*om&*uacute;n l'esclariment dels fets.