Operació dirigida contra les “mules” de diners

La Policia Nacional deté a 207 persones per defraudar més de 830.000 euros mitjançant la comissió d'estafes bancàries online

Mitjançant la tècnica de *spoofing, els ciberdelinqüents suplantaven els números de telèfon de les entitats bancàries de les víctimes i es guanyaven la seua confiança fins a aconseguir tota la informació necessària per a accedir als seus comptes

La Policia Nacional recorda que les entitats bancàries no sol·liciten dades personals o bancàries via telefònica o per SMS, i recomana no facilitar mai contrasenyes a través d'este mitjà

06/10/23

Agents de la Policia Nacional, en una operació dirigida contra les “mules” de diners –la funció dels quals és rebre les transferències fraudulentes de les estafes bancàries-, han detingut a 207 persones per defraudar més de 830.000 euros mitjançant fraus a través de banca online. Mitjançant la tècnica de *spoofing, els ciberdelinqüents suplantaven els números de telèfon de les entitats bancàries de les víctimes –que es troben distribuïdes per tot el país- i es guanyaven la seua confiança fins a aconseguir tota la informació necessària per a accedir als seus comptes.

La *investigaci&*oacute;n, duta a terme per agents de la Unitat Central de Ciberdelinqüència, es *inici&*oacute; al setembre del passat a&*ntilde;o en detectar-se un increment en els fraus online de comptes bancaris, en tot el territori nacional, a *trav&*eacute;s d'anomenades *telef&*oacute;*nicas amb les quals els estafadors simulaven cridar en nom d'entitats bancàries.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">*Spoofing i t&*eacute;c*nicas de *ingenier&*iacute;a social per a guanyar-se la confiança de les *v&*iacute;cestafes

Els estafadors *hac&*iacute;*an ús d'aplicacions *inform&*aacute;*ticas per a suplantar els n&*uacute;meros de *tel&*eacute;*fono de diferents bancs. Telefonaven a clients d'aquestes entitats *haci&*eacute;*ndose passar per treballadors de les mateixes i, mitjançant l'ús de falsos pretextos i t&*eacute;c*nicas de *ingenier&*iacute;a social, es guanyaven la confiança de les *v&*iacute;cestafes fins a aconseguir la *informaci&*oacute;n necessària -incloses les seues c*ontrase&*ntilde;as- per a operar amb els seus comptes.

Aconseguida esta *informaci&*oacute;n, els ciberdelinqüents c*omet&*iacute;*an els fraus, ordenant un volum ingent de transferències de diners no autoritzades a altres comptes controlats per ells i que estaven a nom de &*ldquo;mules&*rdquo;.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">Perjudici que ascendeix a m&*aacute;s de 830.000 euros

La *operaci&*oacute;n, que s'ha dirigit contra els receptors de les transferències de les estafes, ha evidenciat un perjudici *econ&*oacute;*mico que ascendeix a m&*aacute;s de 830.000 euros.

Una vegada que els agents van identificar a les &*ldquo;mules&*rdquo; dels diners defraudats, van realitzar la *explotaci&*oacute;n de la *operaci&*oacute;n que *finaliz&*oacute; amb la *detenci&*oacute;n de 207 persones, que la seua *participaci&*oacute;n activa en l'aparell financer del mateix ha quedat acreditada.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">Consells per a evitar ser *v&*iacute;cestafes d'estos fraus

- No facilites dades personals o bancàries *v&*iacute;a *telef&*oacute;*nica o per SMS; la teua entitat bancària mai et sol·licitar&*aacute; *informaci&*oacute;n personal per estos mitjans.

- Si sospites que una crida pot ser fraudulenta penja directament i crida al n&*uacute;mer oficial de la teua entitat bancària (o amb el qual habitualment contactes) i no al *tel&*eacute;*fono que t'haja facilitat l'interlocutor.

- Mai facilites c*ontrase&*ntilde;as per *tel&*eacute;*fono. Si et diuen que et criden des d'una entitat o empresa, pren nota i posa't directament en contacte amb ells, verificant l'autenticitat de l'interlocutor i de la incidència.

- Utilitza les aplicacions oficials de les entitats bancàries i mai realitzes pagaments ni actualitzes dades a *trav&*eacute;s de links que et *env&*iacute;en mitjançant correu *electr&*oacute;*nico o SMS.

- Des dels perfils oficials en les xarxes socials de la *Polic&*iacute;a Nacional (@policia en Twitter i *TikTok, @*policianacional en Instagram i Facebook) s'oferixen habitualment consells de seguretat per a evitar ser *v&*iacute;cestafes d'esta mena d'estafes online i s'informen dels fraus m&*aacute;s recents i habituals.