La Policia Nacional alerta d'una modalitat de frau bancari mitjançant SMS i trucades telefòniques
El modus operandi comença amb la recepció d'un missatge en el qual la víctima rep una alerta, pel que sembla de la seua entitat financera, amb el següent text: “Hem detectat intents d'accés sospitosos al seu compte. Ha d'activar el seu sistema de seguretat web o bé el seu compte quedarà bloquejada”
Posteriorment els ciberdelinqüents criden a les seues víctimes per a informar de moviments sospitosos en el seu compte simulant ser emprats de l'entitat financera
11/08/21
Agents de la Policia Nacional han detectat una elaborada modalitat de frau bancari en la qual es combina l'ús de SMS falsos –que simulen enviats pel banc de la víctima- i posteriors trucades telefòniques de supòsits emprats de l'entitat per a perfeccionar l'estafa.El modus operandi comença amb la *recepci&*oacute;n de SMS en el qual la *v&*iacute;cestafa rep una alerta, pel que sembla de la seua entitat financera, amb el següent text: &*ldquo;Hem detectat intents d'accés sospitosos al seu compte. Ha d'activar el seu sistema de seguretat web o bé el seu compte quedar&*aacute; bloquejada&*rdquo;. Els missatges poden presentar certes variacions, però sempre inclouen un enllaç per a&*nbsp; que la *v&*iacute;cestafa puga accedir directament al seu banc. No obstant això, eixe enllaç en realitat conduïx a una p&*aacute;*gina falsa on li sol·liciten les dades bancàries i personals, as&*iacute; com l'usuari i c*ontrase&*ntilde;a d'accés a la seua banca online i un *tel&*eacute;*fono de contacte. *Adem&*aacute;s, adverteixen als seus *v&*iacute;cestafes que rebre&*aacute;n una crida per a realitzar les verificacions de seguretat oportunes.
Una vegada&*nbsp; que les dades *est&*aacute;n en el seu poder, els ciberdelinqüents criden als seus *v&*iacute;cestafes *haci&*eacute;*ndose passar per empleats de la seua entitat. En alguns casos, la crida pot mostrar un n&*uacute;mero de *tel&*eacute;*fono *leg&*iacute;estafa del banc, encara que realment es tracta d'una &*ldquo;m&*aacute;*scara&*rdquo; que oculta el n&*uacute;mero de *tel&*eacute;*fono des del qual realment s'emet la crida. En esta crida informen de la *v&*iacute;cestafa que existeixen moviments sospitosos en el seu compte. Per a resoldre eixa *situaci&*oacute;n i retrocedir les suposades operacions fraudulentes li sol·licita les claus de signatura *electr&*oacute;*nica amb les quals opera habitualment. Mentre parlen, i per a donar major credibilitat al *enga&*ntilde;o, poden emetre nous SMS informat de les suposades gestions que *est&*aacute;n realitzant o simular que transfereixen les anomenades a altres departaments. Amb este elaborat procés, els delinqüents aconsegueixen tindre accés total a la banca online de les seues *v&*iacute;cestafes i poden realitzar pagaments i transferències mentre mantenen la c*omunicaci&*oacute;n amb els estafats, als quals sol·liciten les claus necessàries per a autoritzar les operacions.
<*h3 c*lass="display-*4Serif">En cas de dubte sobre l'autenticitat de la crida rebuda cal penjar i cridar directament al n&*uacute;mero de contacte del banc*h3>
La primera norma que no hem d'oblidar és que mai s'han de facilitar les claus secretes ni dades personals a *trav&*eacute;s de *ning&*uacute;n canal. Les entitats financeres poden comunicar-se amb els seus clients en cas de ser necessària alguna *verificaci&*oacute;n, però en *ning&*uacute;n cas sol·licitaran claus secretes, dades bancàries ni signar retrocessions d'operacions. En cas de dubtar sobre l'autenticitat de la crida és millor penjar i ser nosaltres manyagues els que iniciem una nova c*omunicaci&*oacute;n amb el nostre banc a *trav&*eacute;s del n&*uacute;mero de contacte emprat habitualment.
*Adem&*aacute;s, cal ser especialment caut amb els SMS o correus que rebem i prestar *atenci&*oacute;n als enllaços que puguen incloure, ja que en els casos de frau mai redirigeix a la p&*aacute;*gina oficial de l'entitat bancària. *Adem&*aacute;s, estos SMS habitualment contenen faltes de *ortograf&*iacute;a o frases mancades de sentit.
&*nbsp;Una altra mesura eficaç perquè les nostres dades no siguen compromesos és no accedir a serveis online que requerisquen intercanvi de *informaci&*oacute;n privada o realitzar *tr&*aacute;*mites bancaris des de dispositius p&*uacute;*blicos o que *est&*eacute;n connectats a xarxes wifi p&*uacute;*blicas.&*nbsp;
En cas de rebre un SMS estes caràcter&*iacute;*sticas és molt important no facilitar *ning&*uacute;n date ni fer clic en els enllaços que conté o descarregar arxius adjunts. La millor *opci&*oacute;n per a preservar la nostra seguretat és ignorar-ho, eliminar-ho i en cas de dubte&*nbsp; contactar amb el servei de *atenci&*oacute;n al client de la nostra entitat bancària.&*nbsp;
&*nbsp;
Últimes notícies
-
La Policia Nacional deté a una parella de c*ibercriminales dedicats a estafar mitjançant la tècnica de *smishing
06/12/25
-
Detingut al Perú “C*huki” escapolit després de matar a una jove fa 15 anys a Madrid
06/12/25
-
La Policia Nacional deté a 20 persones que van estafar quasi 120.000 euros mitjançant el mètode del “fill en dificultats”
05/12/25
-
La Policia Nacional i *Amifp presenten el seu calendari per a 2026 els beneficis del qual es destinaran a persones amb discapacitat
05/12/25