Actuaven per tot el territori nacional

La Policia Nacional desarticula un grup criminal que va estafar més d'un milió i mitjà d'euros amb la tècnica telefònica del vishing

Han sigut detingudes 15 persones a Barcelona i Madrid després d'una investigació policial, iniciada el passat any després de detectar-se nombroses denúncies similars, que ha permès localitzar a més de 150 víctimes

El vishing consistix a utilitzar mètodes d'enginyeria social per a guanyar-se la confiança de les víctimes fins a obtindre dades personals sensibles, com les credencials dels seus comptes de banca online

Els arrestats simulaven ser treballadors d'operadors de telefonia per a contactar amb les víctimes, principalment majors de 65 anys, i oferir-los falses rebaixes en el preu dels seus servicis telefònics

La col·laboració amb les entitats financeres ha resultat clau per a l'avanç de la investigació, en crear-se un canal fluït de comunicació entre el sector públic i privat

27/04/21

Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització criminal dedicada, presumptament, a estafar a les seues víctimes mitjançant la tècnica del frau telefònic coneguda com vishing, amb la qual van tindre uns guanys de, almenys, un milió i mitjà d'euros. Un total de 15 persones han sigut detingudes –Barcelona (8), Madrid (4) i Sant Adriá del Besos (3)- entre les quals es troben els capitosts del grup. Els arrestats simulaven ser emprats de telefonia per a guanyar-se la confiança de les víctimes fins a aconseguir que els facilitaren dades personals.

Enginyeria social per a obtindre dades personals

Les investigacions van començar durant l'estiu de 2020, quan van sorgir nombroses denúncies per frau en tot el territori nacional, en les quals coincidia el mateix modus operandi. La tècnica utilitzada per l'organització criminal per a enganyar a les seues víctimes era la coneguda com vishing, que consistix a utilitzar mètodes d'enginyeria social perquè les seues víctimes faciliten dades personals sensibles, tals com a credencials bancàries.

En este cas, es feien passar per treballadors d'operadores de telefonia mòbil i contactaven amb el suposat client per a oferir-li una oferta o una rebaixa en el preu dels seus servicis telefònics. Per a donar-li major versemblança a l'engany, els criminals es feien amb totes les dades personals dels seus interlocutors, així com amb la informació relativa als productes que tenien contractats amb la seua companyia telefònica, la qual cosa feia pensar que l'organització criminal podria haver obtingut la informació de treballadors de les operadores telefòniques que tenien accés a les dades confidencials de clients.

Una vegada que el delinqüent s'havia guanyat la confiança de la víctima, intentava obtindre les credencials de la seua banca online per a poder operar amb ella de manera fraudulenta. Per a açò, desvinculava els elements de confirmació que solen tindre els usuaris en la seua banca online per a recuperar les seues contrasenyes, i vinculaven els seus propis, de tal manera que, en canviar la contrasenya, era l'organització criminal la que rebia la nova i, per tant, podia accedir a ella.

Un alto porcentaje de las víctimas tenía más de 65 años

Una vegada que accedien al compte de la víctima, extreien tot el saldo de la mateixa mitjançant transferències bancàries, disposicions en efectiu en caixers o transferències mitjançant aplicacions mòbils. Així mateix, amb l'objectiu de maximitzar els seus beneficis, donaven de alta targetes de crèdit, amb les quals realitzaven compres en comerços online. Un alt percentatge de les víctimes tenia més de 65 anys, és a dir, eren persones que, al no estar tan acostumades a utilitzar les noves tecnologies, eren més susceptibles de caure en l'engany.

L'organització va dissenyar una xarxa “de mules” per a moure i emmascarar els diners procedents del frau. Quant als enviaments dels productes que adquirien, es va observar que els mateixos sempre es repartien en una zona determinada de l'àrea metropolitana de Barcelona. 

Després de mesos d'investigacions, i a pesar de les nombroses mesures de seguretat que utilitzaven els delinqüents per a evitar ser detectats, es va aconseguir identificar als capitosts, així com esbrinar l'estructura que tenien muntada i dividida en diversos nivells. Entre eixes mesures de seguretat que prenien, canviaven de pis regularment, realitzaven els desplaçaments en patinets elèctrics i per zones per als vianants per a evitar els seguiments, canviaven freqüentment de telèfon mòbil i utilitzaven mules tant per a moure els diners com per a rebre els paquets que contenien els enviaments de les compres realitzades.

Mantenien el contacte amb una part del grup instal·lada en Perú

Els màxims responsables a Espanya estaven en contacte amb els de Perú, i eren els encarregats d'accedir a la banca online de les víctimes i realitzar les transferències i compres per internet. Per a perfeccionar la seua operativa, es valien de l'extensa xarxa de col·laboradors i de mules que tenien al llarg de tota Espanya, encarregats de moure els diners i emmascarar la seua traçabilitat.

Amb la finalitat d'evitar que el frau continuara i procedir a la detenció dels seus autors, es va dur a terme l'entrada i registre en sis domicilis situats a Barcelona i Sant Adriá del Besòs, on vivien els principals membres de l'organització. En el transcurs dels registres, es van intervendre nombrosos efectes que havien sigut comprats amb les targetes bancàries de les víctimes, com a telèfons mòbils i televisors d'alta gamma, rellotges de luxe, roba de firma i, fins i tot, un vehicle. També van ser intervenuts 60.000 euros en efectiu. Va cridar l'atenció l'alt nivell de vida que portaven els detinguts, tenint en compte que no tenien cap treball legalment remunerat.

Fins al moment, s'han detectat més de 150 víctimes i s'estima que el frau comès/fideïcomès per l'organització criminal sobre totes elles és superior al milió i mitjà d'euros. No obstant açò, se seguixen realitzant gestions per a identificar a més perjudicats, la qual cosa faria augmentar considerablement el frau total.

Col·laboració clau amb les entitats financeres 

Per a aconseguir tancar tota la investigació, s'ha establit un canal fluid i estret de col·laboració amb el sector privat, amb l'objectiu d'aconseguir rapidesa i eficàcia en les gestions. La col·laboració amb les entitats financeres, especialment amb el Banc Santander, ha sigut clau per a avançar en les investigacions. L'equip conjunt d'investigació públic-privat establit ha permès no solament avançar en la investigació de la part espanyola de l'organització criminal, sinó també estrènyer el cèrcol entorn de/entorn dels delinqüents que es troben en Perú, dels quals s'espera que siguen detinguts pròximament. Als detinguts se'ls imputen delictes d'estafa i pertinença a organització criminal.