La Policia Nacional desarticula un grup criminal que va estafar més d'un milió i mig d'euros amb la tècnica telefònica del *vishing
Han estat detingudes 15 persones a Barcelona i Madrid després d'una recerca policial, iniciada l'any passat després de detectar-se nombroses denúncies similars, que ha permès localitzar a més de 150 víctimes
El *vishing consisteix a utilitzar mètodes d'enginyeria social per a guanyar-se la confiança de les víctimes fins a obtenir dades personals sensibles, com les credencials dels seus comptes de banca online
Els arrestats simulaven ser treballadors d'operadors de telefonia per a contactar amb les víctimes, principalment majors de 65 anys, i oferir-los falses rebaixes en el preu dels seus serveis telefònics
La col·laboració amb les entitats financeres ha resultat clau per a l'avanç de la recerca, en crear-se un canal fluid de comunicació entre el sector públic i privat
27/04/21
Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització criminal dedicada, presumptament, a estafar a les seves víctimes mitjançant la tècnica del frau telefònic coneguda com *vishing, amb la qual van tenir uns guanys de, almenys, un milió i mig d'euros. Un total de 15 persones han estat detingudes –Barcelona (8), Madrid (4) i *Sant *Adriá del Petons (3)- entre les quals es troben els capitostos del grup. Els arrestats simulaven ser emprats de telefonia per a guanyar-se la confiança de les víctimes fins a aconseguir que els facilitessin dades personals.<*h3 c*lass="display-*4Serif">*Ingenier&*iacute;a social per a obtenir dades personals*h3>
Las investigaciones comenzaron durante el verano de 2020, cuando surgieron numerosas denuncias por fraude en todo el territorio nacional, en las que coincidía el mismo modus operandi. La técnica utilizada por la organización criminal para engañar a sus víctimas era la conocida como vishing, que consiste en utilizar métodos de ingeniería social para que sus víctimas faciliten datos personales sensibles, tales como credenciales bancarias.
En aquest cas, es *hac&*iacute;*an passar per treballadors d'operadores de *telefon&*iacute;a m&*oacute;vil i contactaven amb el suposat client per a oferir-li una oferta o una rebaixa en el preu dels seus serveis *telef&*oacute;*nicos. Per a donar-li major versemblança al *enga&*ntilde;o, els criminals es *hac&*iacute;*an amb totes les dades personals dels seus interlocutors, as&*iacute; com amb la *informaci&*oacute;n relativa als productes que tingues&*iacute;*an contractats amb la seva c*ompa&*ntilde;&*iacute;a *telef&*oacute;*nica, la qual cosa *hac&*iacute;a pensar que la *organizaci&*oacute;n criminal *podr&*iacute;a haver obtingut la *informaci&*oacute;n de treballadors de les operadores *telef&*oacute;*nicas que tingues&*iacute;*an accés a les dades confidencials de clients.
Una vez que el delincuente se había ganado la confianza de la víctima, intentaba obtener las credenciales de su banca online para poder operar con ella de manera fraudulenta. Para ello, desvinculaba los elementos de confirmación que suelen tener los usuarios en su banca online para recuperar sus contraseñas, y vinculaban los suyos propios, de tal manera que, al cambiar la contraseña, era la organización criminal la que recibía la nueva y, por tanto, podía acceder a ella.
Un alto porcentaje de las víctimas tenía más de 65 años
Una vez que accedían a la cuenta de la víctima, extraían todo el saldo de la misma mediante transferencias bancarias, disposiciones en efectivo en cajeros o transferencias mediante aplicaciones móviles. Asimismo, con el objetivo de maximizar sus beneficios, daban de alta tarjetas de crédito, con las que realizaban compras en comercios online. Un alto porcentaje de las víctimas tenía más de 65 años, es decir, eran personas que, al no estar tan acostumbradas a utilizar las nuevas tecnologías, eran más susceptibles de caer en el engaño.
La *organizaci&*oacute;n *dise&*ntilde;&*oacute; una xarxa de &*ldquo;mules&*rdquo; per a moure i emmascarar els diners procedents del frau. Quant als *env&*iacute;us de els productes que *adquir&*iacute;*an, es *observ&*oacute; que els mateixos sempre es *repart&*iacute;*an en una zona determinada del &*aacute;rea metropolitana de Barcelona.&*nbsp;
Després de mesos de recerques, i malgrat les nombroses mesures de seguretat que utilitzaven els delinqüents per a evitar ser detectats, es c*onsigui&*oacute; identificar als capitostos, as&*iacute; com esbrinar l'estructura que tingues&*iacute;*an muntada i dividida en diversos nivells. Entre aquestes mesures de seguretat que prenien, canviaven de pis regularment, realitzaven els desplaçaments en patinets el&*eacute;c*tricos i per zones per als vianants per a evitar els seguiments, canviaven sovint de *tel&*eacute;*fono m&*oacute;vil i utilitzaven mules tant per a moure els diners com per a rebre els paquets que c*onten&*iacute;*an els *env&*iacute;us de les compres realitzades.
<*h3 c*lass="display-*4Serif">*Manten&*iacute;*an el contacte amb una part del grup instal·lada en *Per&*uacute;*h3>
Els m&*aacute;*ximos responsables en *Espa&*ntilde;a estaven en contacte amb els de *Per&*uacute;, i eren els encarregats d'accedir a la banca online de les *v&*iacute;cestafes i realitzar les transferències i compres per internet. Per a perfeccionar la seva operativa, es *val&*iacute;*an de l'extensa xarxa de col·laboradors i de mules que tingues&*iacute;*an al llarg de tota *Espa&*ntilde;a, encarregats de moure els diners i emmascarar la seva traçabilitat.
Amb la finalitat d'evitar que el frau continués i procedir a la *detenci&*oacute;n dels seus autors, es *llev&*oacute; a cap l'entrada i registre en sis domicilis situats a Barcelona i *Sant *Adri&*aacute; del Bes&*ograve;s, on *viv&*iacute;*an els principals membres de la *organizaci&*oacute;n. En el transcurs dels registres, es van intervenir nombrosos efectes que *hab&*iacute;*an estat comprats amb les targetes bancàries de les *v&*iacute;cestafes, com *tel&*eacute;*fonos m&*oacute;vils i televisors d'alta gamma, rellotges de luxe, roba de signatura i, fins i tot, un *veh&*iacute;cul. *Tambi&*eacute;n van ser intervinguts 60.000 euros en efectiu. *Llam&*oacute; la *atenci&*oacute;n l'alt nivell de vida que portaven els detinguts, tenint en compte que no tingues&*iacute;*an *ning&*uacute;n treballo legalment remunerat.
Fins al moment, s'han detectat m&*aacute;s de 150 *v&*iacute;cestafes i s'estima que el frau comès per la *organizaci&*oacute;n criminal sobre totes elles és superior al *mill&*oacute;n i mitjà d'euros. No obstant això, es continuen realitzant gestions per a identificar a m&*aacute;s perjudicats, la qual cosa *har&*iacute;a augmentar considerablement el frau total.
<*h3 c*lass="display-*4Serif">C*olaboraci&*oacute;n clau amb les entitats financeres&*nbsp;*h3>
Per a aconseguir tancar tota la *investigaci&*oacute;n, s'ha establert un canal fluid i estret de c*olaboraci&*oacute;n amb el sector privat, amb l'objectiu d'aconseguir rapidesa i eficàcia en les gestions. La c*olaboraci&*oacute;n amb les entitats financeres, especialment amb el Banc Santander, ha estat clau per a avançar en les recerques. L'equip conjunt de *investigaci&*oacute;n p&*uacute;*blico-privat establert ha permès no solament avançar en la *investigaci&*oacute;n de la part *espa&*ntilde;ona de la *organizaci&*oacute;n criminal, sinó *tambi&*eacute;n estrènyer el cèrcol entorn dels delinqüents que es troben en *Per&*uacute;, dels quals s'espera que siguin detinguts *pr&*oacute;*ximamente. Als detinguts se'ls imputen delictes d'estafa i pertinença a *organizaci&*oacute;n criminal.
Últimes notícies
-
La Policia Nacional deté a una parella de c*ibercriminales dedicats a estafar mitjançant la tècnica de *smishing
06/12/25
-
Detingut al Perú “C*huki” escapolit després de matar a una jove fa 15 anys a Madrid
06/12/25
-
La Policia Nacional deté a 20 persones que van estafar gairebé 120.000 euros mitjançant el mètode del “fill en dificultats”
05/12/25
-
La Policia Nacional i *Amifp presenten el seu calendari per a 2026 els beneficis del qual es destinaran a persones amb discapacitat
05/12/25