Actuaven per tot el territori nacional

La Policia Nacional desarticula un grup criminal que va estafar més d'un milió i mitjà d'euros amb la tècnica telefònica del vishing

Han estat detingudes 15 persones a Barcelona i Madrid després d'una recerca policial, iniciada el passat any després de detectar-se nombroses denúncies similars, que ha permès localitzar a més de 150 víctimes

El vishing consisteix a utilitzar mètodes d'enginyeria social per guanyar-se la confiança de les víctimes fins a obtenir dades personals sensibles, com les credencials dels seus comptes de banca online

Els arrestats simulaven ser treballadors d'operadors de telefonia per contactar amb les víctimes, principalment majors de 65 anys, i oferir-los falses rebaixes en el preu dels seus serveis telefònics

La col·laboració amb les entitats financeres ha resultat clau per a l'avanç de la recerca, en crear-se un canal fluït de comunicació entre el sector públic i privat

27/04/21

Agents de la Policia Nacional han desarticulat una organització criminal dedicada, presumptament, a estafar a les seves víctimes mitjançant la tècnica del frau telefònic coneguda com vishing, amb la qual van tenir uns guanys de, almenys, un milió i mitjà d'euros. Un total de 15 persones han estat detingudes –Barcelona (8), Madrid (4) i Sant Adriá del Petons (3)- entre les quals es troben els capitosts del grup. Els arrestats simulaven ser emprats de telefonia per guanyar-se la confiança de les víctimes fins a aconseguir que els facilitessin dades personals.

Enginyeria social per obtenir dades personals

Les recerques van començar durant l'estiu de 2020, quan van sorgir nombroses denúncies per frau en tot el territori nacional, en les quals coincidia el mateix modus operandi. La tècnica utilitzada per l'organització criminal per enganyar a les seves víctimes era la coneguda com vishing, que consisteix a utilitzar mètodes d'enginyeria social perquè les seves víctimes facilitin dades personals sensibles, tals com a credencials bancàries.

En aquest cas, es feien passar per treballadors d'operadores de telefonia mòbil i contactaven amb el suposat client per oferir-li una oferta o una rebaixa en el preu dels seus serveis telefònics. Per donar-li major versemblança a l'engany, els criminals es feien amb totes les dades personals dels seus interlocutors, així com amb la informació relativa als productes que tenien contractats amb la seva companyia telefònica, la qual cosa feia pensar que l'organització criminal podria haver obtingut la informació de treballadors de les operadores telefòniques que tenien accés a les dades confidencials de clients.

Una vegada que el delinqüent s'havia guanyat la confiança de la víctima, intentava obtenir les credencials de la seva banca online per poder operar amb ella de manera fraudulenta. Per a això, desvinculava els elements de confirmació que solen tenir els usuaris en la seva banca online per recuperar les seves contrasenyes, i vinculaven els seus propis, de tal manera que, en canviar la contrasenya, era l'organització criminal la que rebia la nova i, per tant, podia accedir a ella.

Un alto porcentaje de las víctimas tenía más de 65 años

Una vegada que accedien al compte de la víctima, extreien tot el saldo de la mateixa mitjançant transferències bancàries, disposicions en efectiu en caixers o transferències mitjançant aplicacions mòbils. Així mateix, amb l'objectiu de maximitzar els seus beneficis, donaven de alta targetes de crèdit, amb les quals realitzaven compres en comerços online. Un alt percentatge de les víctimes tenia més de 65 anys, és a dir, eren persones que, al no estar tan acostumades a utilitzar les noves tecnologies, eren més susceptibles de caure en l'engany.

L'organització va dissenyar una xarxa “de mules” per moure i emmascarar els diners procedents del frau. Quant als enviaments dels productes que adquirien, es va observar que els mateixos sempre es repartien en una zona determinada de l'àrea metropolitana de Barcelona. 

Tras meses de investigaciones, y a pesar de las numerosas medidas de seguridad que utilizaban los delincuentes para evitar ser detectados, se consiguió identificar a los cabecillas, así como averiguar la estructura que tenían montada y dividida en varios niveles. Entre esas medidas de seguridad que tomaban, cambiaban de piso regularmente, realizaban los desplazamientos en patinetes eléctricos y por zonas peatonales para evitar los seguimientos, cambiaban frecuentemente de teléfono móvil y utilizaban mulas tanto para mover el dinero como para recibir los paquetes que contenían los envíos de las compras realizadas.

Mantenien el contacte amb una part del grup instal·lada en Perú

Els màxims responsables a Espanya estaven en contacte amb els de Perú, i eren els encarregats d'accedir a la banca online de les víctimes i realitzar les transferències i compres per internet. Per perfeccionar la seva operativa, es valien de l'extensa xarxa de col·laboradors i de mules que tenien al llarg de tota Espanya, encarregats de moure els diners i emmascarar la seva traçabilitat.

Amb la finalitat d'evitar que el frau continués i procedir a la detenció dels seus autors, es va dur a terme l'entrada i registre en sis domicilis situats a Barcelona i Sant Adriá del Besòs, on vivien els principals membres de l'organització. En el transcurs dels registres, es van intervenir nombrosos efectes que havien estat comprats amb les targetes bancàries de les víctimes, com a telèfons mòbils i televisors d'alta gamma, rellotges de luxe, roba de signatura i, fins i tot, un vehicle. També van ser intervinguts 60.000 euros en efectiu. Va cridar l'atenció l'alt nivell de vida que portaven els detinguts, tenint en compte que no tenien cap treball legalment remunerat.

Fins al moment, s'han detectat més de 150 víctimes i s'estima que el frau comès/fideïcomès per l'organització criminal sobre totes elles és superior al milió i mitjà d'euros. No obstant això, se segueixen realitzant gestions per identificar a més perjudicats, la qual cosa faria augmentar considerablement el frau total.

Col·laboració clau amb les entitats financeres 

Per aconseguir tancar tota la recerca, s'ha establert un canal fluid i estret de col·laboració amb el sector privat, amb l'objectiu d'aconseguir rapidesa i eficàcia en les gestions. La col·laboració amb les entitats financeres, especialment amb el Banc Santander, ha estat clau per avançar en les recerques. L'equip conjunt de recerca públic-privat establert ha permès no solament avançar en la recerca de la part espanyola de l'organització criminal, sinó també estrényer el cèrcol entorn de/entorn dels delinqüents que es troben en Perú, dels quals s'espera que siguin detinguts pròximament. Als detinguts se'ls imputen delictes d'estafa i pertinença a organització criminal.