Patrimoni Nacional recupera, gràcies a la sentència *Bernini, una valuosa escultura de les col·leccions reals que anava a ser subhastada

La personificació del riu *Ganges forma part de la ‘Font dels quatre rius’ de *Bernini, que en l'actualitat s'exhibeix en la Galeria de les Col·leccions Reals

L'escultura es va retirar de la subhasta en la qual eixia a la venda amb un preu de 2.000 euros, després de ser declarada *inexportable pel Ministeri de Cultura

Es tracta d'una decisió judicial històrica en el qual l'Advocacia de l'Estat i la de Policia Nacional han tingut un paper fonamental

20/06/24

Patrimoni Nacional ha guanyat una sentència judicial que establix precedent en la protecció del patrimoni espanyol: és la primera vegada que es recupera una peça espoliada de les Col·leccions Reals mitjançant una reivindicatòria recolzada en informes tècnics. Amb la ‘sentència *Bernini’ la institució ha recuperat la figura de la personificació del *Ganges, una de les peces que forma part de la maqueta ‘Font dels quatre rius’, realitzada per l'escultor *Gian Lorenzo *Bernini i que en l'actualitat s'exhibeix en la Galeria de les Col·leccions Reals.

L'escultura *aleg&*oacute;rica es *localiz&*oacute; al novembre 2021 dins d'un lot que anava a subhastar-se en La Suite Subhastes de Barcelona. Sota el nom de Vulcà i dins del lot 54, es *describ&*iacute;a com una peça independent feta en bronze daurat al mercuri i que *pertenec&*iacute;a a l'escola italiana, &*ldquo;possiblement Florència&*rdquo;, seguint els models de *Pietro *Simoni dóna *Barga. Calculaven que tingues&*iacute;a un valor estimat d'entre 2.000 i 2.400 euros

El 24 de novembre de 2021, el Ministeri de Cultura i Esport *declar&*oacute; esta obra *inexportable de manera cautelar, *bas&*aacute;*ndose en la Llei de Patrimoni *Hist&*oacute;ric *Espa&*ntilde;*ol i *notific&*oacute; l'ordre ministerial a la sala, moment en el qual la casa de subhastes *retir&*oacute; el lot on estava inclosa la peça.

A partir d'ah&*iacute; la Brigada de Patrimoni *Hist&*oacute;ric de la *Polic&*iacute;a Nacional *rastre&*oacute; el recorregut del *Ganges de *Bernini. L'obra va ser comprada a un particular per una empresa de buidatge d'immobles, *despu&*eacute;s *pas&*oacute; per un antiquari i *termin&*oacute; a la casa de subhastes barcelonina. Com no *exist&*iacute;a *documentaci&*oacute;n que avalara la seua procedència, es *solicit&*oacute; al Jutjat de *Instrucci&*oacute;n de Guàrdia de Barcelona el seu trasllat al Palau Real de Madrid per a examinar-la i as&*iacute; poder determinar el seu origen.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">*An&*aacute;lisi t&*eacute;c*nicos i *hist&*oacute;rics en el Palau Real

Una vegada en el Palau Real de Madrid, els t&*eacute;c*nicos de la *Direcci&*oacute;n de les Col·leccions Reals de Patrimoni Nacional van poder comprovar que la xiqueta&*ntilde;a figura encaixava com un guant en la maqueta original de *Gian Lorenzo *Bernini. Els estudis duts a terme van revelar que la peça té la mateixa c*omposici&*oacute;n de metalls i comparteix la mateixa t&*eacute;c*nica de *fundici&*oacute;n que la &*lsquo;Font dels quatre r&*iacute;us&*rsquo;.

De manera paral·lela, Patrimoni Nacional *recopil&*oacute; una extensa *documentaci&*oacute;n que demostra la *vinculaci&*oacute;n *hist&*oacute;rica de totes dues peces. C*osme de *Medici l'esmenta per primera vegada en 1668 com a peça decorativa del despatx de Carles II. Després de salvar-se de l'incendi del *Alc&*aacute;tsar en 1734, l'escultura es *guard&*oacute; &*ldquo;en els entrepisos del nou Palacio Real a l'espera de *restauraci&*oacute;n i destinació&*rdquo;, *seg&*uacute;n resa l'inventari de 1773 conservat en l'Arxiu General de Palacio.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">Una sentència ferma que establix precedent

Una vegada realitzada la *investigaci&*oacute;n, Patrimoni Nacional, representat per la *Abogac&*iacute;a General, de l'Estat, *present&*oacute; una demanda per a reivindicar la pertinença de la peça de *Bernini a les Col·leccions Reals, argumentant que &*ldquo;la naturalitza inalienable, inembargable i imprescriptible d'estos béns impedeix el seu legal *enajenaci&*oacute;n&*rdquo;, tal com es&*ntilde;ala la Llei 23/1982 reguladora del Patrimoni Nacional.

El Jutjat de Primera Instància n.&*ordm; 42 de Barcelona ha reconegut &*ldquo;de manera fidedigna la seua pertinença continuada&*rdquo; en els inventaris de col·leccions reals que custodia Patrimoni Nacional amb una sentència ferma publicada el 20 de maig de 2024. *Tambi&*eacute;n ha declarat que l'obra és &*ldquo;una part indivisible de l'obra en el seu conjunt&*rdquo; i, per tant, ordena a l'empresa Fine *Arts *Dealers S.L. que entregue la figura a la *instituci&*oacute;n.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">D'Itàlia a *Espa&*ntilde;a com a regal *diplom&*aacute;*tico

L'escultura representa la font amb obelisc de la Plaça *Navona de Roma, feta en bronze fos i daurat per *Gian Lorenzo *Bernini entre 1651 i 1665. En l'obra original es representaven quatre r&*iacute;us: el Nil en &*Aacute;*frica, el R&*iacute;o de la Plata en *Am&*eacute;rica, el Danubi a Europa i el *Ganges a Àsia. Són figures *aleg&*oacute;riques que van desaparéixer posteriorment sense que hi haguera registre d'això. El &*uacute;*ltimo inventari on apareix la peça &*iacute;*ntegra és de finals del XIX.

*Bernini *realiz&*oacute; diversos models d'esta font i, *seg&*uacute;n la *documentaci&*oacute;n conservada, *fundi&*oacute; un en plata per a un familiar del papa Innocenci X, qui *qued&*oacute; gratament sorprés pel treball de l'artista. Donades les bones relacions entre el Papa i Felip IV és molt probable que esta maqueta fóra un regal *diplom&*aacute;*tico.