Ara els ciberdelinqüents capten les pulsacions en el terminal telefònic

La Policia Nacional alerta d'una nova modalitat en l'estafa telefònica coneguda com spoofing

Fins al moment, l'habitual era que el fals empleat sol·licités verbalment a la víctima les claus d'accés a la banca telefònica, no obstant això, en aquesta nova modalitat el propi ciberdelinqüent adverteix que per motius de seguretat no s'ha de verbalizar la clau a ningú i que la contrasenya s'ha de marcar directament en el telèfon

Després de l'engany, l'estafador capta les pulsacions en el terminal controlant des d'aquest moment les claus secretes  La Policia Nacional recorda que cap empresa privada o institució pública utilitza aquest mètode per sol·licitar dades de caràcter personal als seus clients

11/05/23

La Policia Nacional ha detectat una nova modalitat en l'estafa telefònica coneguda com spoofing, una tècnica en la qual els ciberestafadores es fan passar per un remitent de confiança per accedir a dades de les seves víctimes. Fins al moment, l'habitual era que el fals empleat sol·licités verbalment a la víctima les claus d'accés a la banca telefònica, no obstant això, en aquesta nova variant el propi ciberdelinqüent adverteix que per motius de seguretat no s'ha de verbalizar la clau a ningú i que la contrasenya s'ha de marcar directament en el telèfon. Després de l'engany, l'estafador capta les pulsacions en el terminal controlant des d'aquest moment les claus secretes.

Després de guanyar-se la confiança de les mates els sol·liciten dades sensibles

Aquest frau, conegut com spoofing, consisteix en la suplantació del número de telèfon real de companyies energètiques, entitats bancàries o institucions públiques, la qual cosa fa gairebé indetectable l'estafa.
Si ben el spoofing no conforma un mètode d'estafa nou com a tal, els especialistes en la lluita contra la ciberdelinqüència de la Policia Nacional han detectat un perfeccionament de la tècnica que fa més difícil la seva detecció per part de les víctimes. En aquest sentit, els ciberdelinqüents suplanten el número de telèfon real de companyies energètiques, entitats bancàries o institucions públiques, de tal forma que si la víctima comprova a qui pertany aquest nombre veurà que, efectivament, es tracta de l'empresa o entitat a la qual els estafadors estan suplantant.

A través de la conversa telefònica, i atès que el número de telèfon coincideix, es guanyen la confiança de les seves víctimes parlant sobre qüestions de seguretat del seu compte. A continuació, els indiquen, que marquin en el teclat de la seva terminal mòbil la clau d'accés a la banca privada, o un codi de verificació, a través d'un enllaç remès en aquest mateix moment per sms.

Sota el pretext i l'advertiment que -per motius de seguretat- no han de verbalizar la clau a ningú, ara li sol·liciten que la marqui directament des del seu teclat. En cas que la víctima caigui en l'engany els estafadors capten les pulsacions que tecleja en el seu mòbil i passen a controlar les seves claus secretes.

Consells de la Policia Nacional per no ser víctima dels ciberdelinqüents

• No aportar mai dades personals ni bancaris sense cerciorar-se que es tracta de l'empresa o entitat en qüestió. A més, la nostra entitat bancària, companyia telefònica o empresa de subministraments ja disposa d'aquestes dades, per tant, mai ens els va a demanar.

• Recordar que cap empresa privada o institució pública utilitza aquest mètode per sol·licitar dades de caràcter personal als seus clients.

• No facilitar mai informació de targetes, documents d'identitat, declaració de la renda, nòmines, noms d'usuari, claus i contrasenyes.

• No acceptar, en cap cas, les condicions que ofereixin en una mateixa trucada o comunicació. Sol·licitar que ens remetin la documentació per al seu estudi o emplaçar al fet que ens realitzin una segona trucada perquè puguem fer comprovacions.

• No clicar als enllaços dels missatges de text que ens enviïn i, en el cas dels comptes bancaris, accedir sempre a través de l'aplicació que ens faciliten les entitats financeres, companyies telefòniques o empreses de subministrament.