En el marc de “i-Comm 2021”, engegat per EUROPOL i en col·laboració amb el Merchant Risk Council

La Policia Nacional deté a 26 persones com a responsables de transaccions fraudulentes valorades en gairebé 170.000 euros

Es tracta d'una actuació policial internacional dirigida contra el frau en el comerç online, en la qual han participat 18 països i que ha donat com resultat la detenció d'altres 20 persones fora de les fronteres espanyoles

Aquesta campanya constitueix la sisena actuació a nivell internacional contra el frau en el comerç online. Aquest tipus de cooperació es presenta com una manera efectiva d'abordar aquest tipus de frau, optimitzant els recursos policials.

05/11/21

Agents de la Policia Nacional, en el marc d'una operació internacional coordinada per EUROPOL i que ha comptat amb la col·laboració del Merchant Risk Council, han detingut a 26 persones a Espanya durant una actuació internacional dirigida contra el frau en el comerç online, acusades de ser els presumptes responsables de transaccions fraudulentes dutes a terme mitjançant la utilització de diferents mitjans de pagament online i valorades en gairebé 170.000 euros. Solament al nostre país han estat identificades 107 víctimes.

L'estructures delincuenciales investigades realitzaven compres en diverses plataformes comercials online, que abonaven mitjançant la utilització fraudulenta de diferents mitjans de pagament online. Aquestes compres eren recepcionadas a través d'una xarxa de les denominades “mules de paqueteria”.

A més de les 26 detencions realitzades a Espanya per la Policia Nacional, altres 20 persones han estat detingudes fora de les fronteres espanyoles. En total, l'operació internacional ha comptat amb la participació de forces policials de 18 països: Albània, Àustria, Bèlgica, Colòmbia, Croàcia, Estats Units, Eslovènia, Eslovàquia, Grècia, Geòrgia, Hongria, Irlanda, Itàlia, Macedònia del Nord, Països Baixos, Polònia, Portugal i Espanya, tots ells sota la coordinació d'EUROPOL.

Campaña de sensibilització #SellSafe

En el marc de la cooperació policial internacional, i dins del denominat “i-Comm 2021”,  EUROPOL i el Merchant Risk Council van engegar la campanya de sensibilització #SellSafe. L'objectiu d'aquesta campanya de sensibilització és doble. D'una banda, la campanya està dirigida als consumidors, ajudant-los a identificar i comprendre millor, els riscos de potencials fraus en compres online. En segon lloc, pretén que el comerç electrònic sigui més segur/segur mitjançant la promoció de mètodes de compra online i ajudant a nous comerciants a obrir la seva primera botiga online sense el risc de ciberatacs.

Aquesta campanya constitueix la sisena actuació a nivell internacional contra el frau en el comerç online. Aquest tipus de cooperació es presenta com una manera efectiva d'abordar aquest tipus de frau, optimitzant els recursos policials.

Delicte transfronterer

El frau en compres online és considerat una activitat delictiva de baix risc i alta rendibilitat per al crim organitzat. Les mesures de recerca són molt complexes a causa de la dimensió virtual i internacional d'aquest crim. És per això que el frau informàtic és una de les principals prioritats d'EUROPOL i les autoritats policials de tota la Unió Europea, vist com els grups del crim organitzat adapten contínuament els seus mètodes de frau online, dirigits tant als ciutadans com a les empreses de comerç electrònic.

Aquesta activitat delictiva fa imprescindible una actuació conjunta i coordinada a nivell global, ja que ens trobem davant un delicte transfronterer en el qual el comerç online que sofreix el frau, el mitjà de pagament utilitzat fraudulentament, i el producte o servei adquirit fraudulentament poden ser de diferents països entre si. 

El modus operandi utilitzat amb major assiduïtat per a la realització de compres fraudulentes online contínua sent la utilització fraudulenta de numeracions de targetes de crèdit. Aquest  modus operandi està basat en els següents patrons:

-Obtenció de les numeracions de targetes bancàries, la qual cosa es duu a terme per diversos mitjans.

-L'origen de les targetes, principalment, és l'estranger, amb la finalitat d'evitar els controls de seguretat establerts a cada país, que solen ser més estrictes per a les targetes nacionals.

-Utilització de les numeracions de les targetes a través d'Internet mitjançant les compres en de comerç online, principalment d'articles d'electrònica consum i roba.

-Venda dels productes comprats, de vegades previ encàrrec i altres oferts a través de diverses vies, pels propis compradors o intermediaris, a preus més baixos.