Dues persones detingudes i una tercera investigada

Desarticulado en Madrid un call center que estafaba telefónicamente simulando ser intermediarios de ficheros de morosidad

Amb la finalitat d'eliminar els deutes, convidaven als usuaris a realitzar trucades a nombres de tarificació addicional de manera injustificada

Per maximitzar els beneficis, els operadors mantenien a les víctimes fins a 30 minuts al telèfon mitjançant múltiples silencis i la suposada realització de gestions amb l'única fi d'allargar les trucades

En els registres es van intervenir nombrosos dispositius electrònics amb documentació relativa a la facturació i als clients de l'empresa i documentació física, entre la qual es troba els guions que utilitzaven els teleoperadores per mantenir a les víctimes el major temps possible al telèfon

02/07/21

Agents de la Policia Nacional han desarticulat un call center que, presumptament, estafava mitjançant nombres de tarificació addicional a víctimes de tota Espanya simulant ser intermediaris de fitxers de morositat. Amb la finalitat d'eliminar els deutes, convidaven als usuaris a realitzar trucades a nombres premium de manera injustificada. Han estat detinguts els responsables de la societat que explotava els nombres de tarificació addicional utilitzats.

La recerca es va iniciar a la fi de 2019 arran d'una denúncia interposada per l'Associació Nacional d'Establiments Financers (ASNEF), en la qual es manifestava que a través de determinades pàgines web es publicitaven i oferien serveis de gestió dels drets d'accés, rectificació, cancel·lació i oposició (drets ARC) en els diferents fitxers de solvència patrimonial i de crèdit que existeixen. Aquests serveis eren oferts de forma suposadament gratuïta a través d'aquesta web, però en realitat, en la mateixa es convidava als usuaris a iniciar un procés que implicava realitzar diverses trucades a nombres de tarificació addicional de manera injustificada i fraudulenta, suposant un important perjudici econòmic per als usuaris que ho iniciaven.

Les companyies que gestionen els fitxers de solvència patrimonial i crèdit disposen d'un servei gratuït perquè els usuaris puguin conèixer què dades obren en ASNEF i sol·licitar la rectificació o cancel·lació dels mateixos. No obstant això, el procediment utilitzat pels arrestats consistia a usar nombres de tarificació addicional perquè els usuaris contactin amb la seva empresa (lucrant-se econòmicament per això). Posteriorment efectuaven la petició a través dels serveis gratuïts en nom de la persona que va realitzar la trucada a les numeracions de tarificació publicitades en aquesta pàgina web.

Després de les gestions realitzades pels agents, es va donar amb l'empresa que es trobava darrere de la pàgina web investigada, la qual utilitzava a més les marques registrades propietat del denunciant (sense estar autoritzat a fer-ho) per confeccionar les seves pàgines web i transmetre als usuaris una aparença de credibilitat i legalitat. Així feia creure als usuaris que realment es troben davant els veritables propietaris dels fitxers de solvència patrimonial o un interlocutor habilitat per realitzar les gestions que necessiten.

Mantenien a les víctimes fins a 30 minuts al telèfon

L'empresa investigada actuava únicament com un supòsit intermediari entre els fitxers de solvència patrimonial i de crèdit i els usuaris, ocasionant als mateixos un greu perjudici econòmic per realitzar, suposadament, una gestió que ofereixen de forma gratuïta els propis fitxers i per la qual, a més, no estan habilitats.

Per maximitzar els beneficis econòmics obtinguts per l'empresa i el perjudici de les víctimes, els operadors que rebien les trucades en nom de la mercantil investigada mantenien als usuaris al telèfon el màxim temps possible, fins a 30 minuts (que és el temps màxim permès per llei per a les trucades als nombres de tarificació addicional), mitjançant múltiples silencis i la suposada realització de gestions que no tenien un altre objectiu que allargar les trucades de forma innecessària per augmentar els ingressos.

Fins i tot, en el cas de posar-se en contacte amb la pàgina web denunciada per sol·licitar informació sobre els fitxers de morositat sense estar inclòs en cap d'ells, els investigats sempre responien, per defecte, que l'usuari podria estar inclòs almenys en dos d'ells, indicant que s'havia de cridar al nombre de tarificació addicional per continuar el procés, i informant que el mateix és gratuït i subvencionat, i que la durada mitjana de la trucada era de 5 minuts. No obstant això, mai era possible acabar el procés de consulta en una sola trucada, encara que l'usuari no estigués inclòs en els fitxers de morositat, obligant-li per tant a realitzar diverses trucades sense rebre cap contraprestació i amb un gran perjudici econòmic.

Per donar-se a conèixer i augmentar el nombre de possibles víctimes, la companyia realitzava una campanya per posicionar la seva pàgines web en els primers llocs dels cercadors, de tal manera que quan un usuari realitzés una cerca en Internet per cercar informació relativa als fitxers de morositat, en lloc que els primers resultats anessin els de les pàgines legítimes fossin els de la companyia denunciada.

Els ingressos obtinguts des d'any 2019 superen els 700.000 euros

En el transcurs de la recerca, es va detectar que els investigats van crear una nova empresa en la qual a més van posar a una tercera persona com a administradora. A més, van canviar la pàgina web utilitzada per captar a les víctimes. Tots aquests mecanismes són habituals quan s'investiguen aquestes modalitats delictives, ja que utilitzar empreses pantalla o testaferros són mesurades de seguretat habituals que utilitzen els delinqüents per evitar ser localitzats i sostreure's de l'acció de la justícia.

No obstant això, les gestions de recerca realitzades i el seguiment dels pagaments per veure qui eren els autèntics beneficiaris dels ingressos que s'obtenien a través dels nombres de tarificació addicional van permetre esbrinar que els autèntics responsables dels delictes investigats eren dos germans. A través  de l'anàlisi de la informació bancària que es va realitzar també es va obtenir una estimació del benefici il·lícit que havien obtingut els investigats a través de les pàgines web que explotaven els nombres de tarificació addicional, resultant que els ingressos obtinguts des d'any 2019 superaven els 700.000 euros.

En els registres es van trobar els guions que utilitzaven els teleoperadores per mantenir a les víctimes el major temps possible

Una vegada que van concloure les gestions de recerca es va procedir al registre als domicilis dels investigats, així com de la seu social de les empreses.  En el transcurs de l'entrada i registre realitzada a la seu social de les empreses investigades, on es trobava muntat un pequeño call center, es van intervenir nombrosos dispositius electrònics amb documentació relativa a la facturació i als clients de l'empresa i documentació física, entre la qual es troba els guions que utilitzaven els teleoperadores per mantenir a les víctimes el major temps possible al telèfon. Així mateix, es van obtenir evidències que s'atenien a les víctimes des de Colòmbia i que des d'Espanya únicament es connectaven les trucades. Després de la realització del registre, els call center localitzats van ser desmuntats, de tal forma que els investigats no poguessin  continuar amb la seva activitat delictiva. Finalitzats els registres, també es va prendre declaració en qualitat d'investigada a la treballadora que tenien els investigats en el call center de Madrid.

Durant la materialització dels registres, els dos principals investigats es trobaven al seu país d'origen, Colòmbia, per la qual cosa tots dos van ser detinguts quan van tornar a Espanya. Es continuen les gestions per localitzar el centre situat a Colòmbia des d'on els teleoperadores atenien i mantenien al telèfon a les víctimes per cometre el frau.