Instal·lada en les Drassanes

El director general de la Policia inaugura a València l'exposició “200 anys d'història de la Policia Espanyola”

Podrà visitar-se de manera gratuïta fins al pròxim 19 de gener, de dimarts a dissabte en horari de 10 a 14 hores i de 15 a 19 hores, i els diumenges de 10 a 14 hores

La mostra es vertebra entorn d'un discurs cronològic marcat per les fites més rellevants de la història policial, i mostra nombrosos documents i objectes relacionats amb totes les etapes dels dos segles d'existència de la Policia Nacional

*foto2

17/09/24

El director general de la Policia, Francisco Pardo Piqueras, ha inaugurat aquest matí a València l'exposició “200 anys d'història de la Policia espanyola”, després del seu pas per la Casa de Campos de Madrid. Durant la seva intervenció en les Drassanes de València, Marró Piqueras ha afirmat que “aquesta exposició té una raó de ser profunda, que és que les organitzacions i institucions coneguin i valorin els seus orígens. Entendre la nostra història ens permet comprendre la base de la nostra identitat, com es van superar les adversitats en el passat i quina va ser la nostra capacitat d'adaptació”

&*ldquo;Des de la seva c*reaci&*oacute;n en 1824, la *Polic&*iacute;a Nacional ha evolucionat i s'ha adaptat als *desaf&*iacute;us de cada &*eacute;poca, sempre amb l'objectiu de garantir la seguretat i el benestar de tots els ciutadans&*rdquo;, ha a&*ntilde;*adido el director general.

&*ldquo;Hi ha moltes institucions amb història el temps de la qual es *acab&*oacute; i que *est&*aacute;n en els llibres però en *ning&*uacute;n assetjo m&*aacute;#st. No és el cas de la *Polic&*iacute;a Nacional, que atresora dos segles d'existència, però el m&*aacute;s important és que té un s&*oacute;*lido present des del qual projectar-se al futur amb *garant&*iacute;as per a continuar sent el que és, una *instituci&*oacute;n crucial i indispensable para *Espa&*ntilde;a i els ciutadans&*rdquo;, ha es&*ntilde;alat Marró Piqueras.

En aquest sentit, de tot el material que s'exposa, ha destacat l'espai on es compta el present i tendències a futur de la *Polic&*iacute;a, recordant que es tracta de&*nbsp;un Cos policial format per m&*aacute;s de 74.000 homes i dones, de naturalesa urbana que estén moltes de les seves competències per tot el territori nacional. *Adem&*aacute;s, ha puntualitzat que es tracta d'un Cos dotat d'una àmplia estructura per a donar resposta a tots els *desaf&*iacute;us a la seguretat i als requeriments ciutadans, tant en el món f&*iacute;*sico com en el virtual; amb experiència en la lluita contra el terrorisme i contra la delinqüència organitzada; que ha sabut innovar en t&*eacute;c*nicas de *investigaci&*oacute;n i que *est&*aacute; present en els principals projectes de *innovaci&*oacute;n de &*aacute;*mbito europeu; igualitari i garant dels drets humans, i per &*uacute;*ltimo, que ha potenciat el seu *dimensi&*oacute;n assistencial i humanitària, sent capaç de mirar m&*aacute;s *all&*aacute; de les seves fronteres, fomentant la *representaci&*oacute;n en organismes internacionals i una activa c*ooperaci&*oacute;n internacional.

A la *inauguraci&*oacute;n de la *exposici&*oacute;n han assistit *tambi&*eacute;n la delegada del Govern a la Comunitat Valenciana, Pilar *Bernab&*eacute;; el regidor de *Acci&*oacute;n Cultural, Patrimoni i Recursos Culturals de l'Ajuntament de València, *Jos&*eacute; Luis Moreno; la subdirectora general del Gabinet T&*eacute;c*nico de la *Polic&*iacute;a Nacional, Eulalia *Gonz&*aacute;*lez, i el cap superior de *Polic&*iacute;a de la Comunitat Valenciana, Carlos *Gajero, entre altres autoritats civils i policials.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">Documents, armes, *veh&*iacute;culs i *escenograf&*iacute;as

La *exposici&*oacute;n &*ldquo;200 a&*ntilde;us de història de la *Polic&*iacute;a *espa&*ntilde;ona&*rdquo; és un dels esdeveniments m&*aacute;s rellevants organitzats per la *Direcci&*oacute;n General de la *Polic&*iacute;a dins del programa commemoratiu del Bicentenari del Cos. Instal·lada en el les Drassanes de València, *podr&*aacute; visitar-se de manera gratuïta fins al *pr&*oacute;*ximo 19 de gener, de dimarts a s&*aacute;*bado en horari de 10 a 14 hores i de 15 a 19 hores, i els diumenges de 10 a 14 hores.

La mostra es vertebra entorn d'un discurs c*ronol&*oacute;*gico marcat per les fites m&*aacute;s rellevants de la història policial, dins de la *evoluci&*oacute;n de la *pol&*iacute;*tica i la societat *espa&*ntilde;ona i seguint el fil de les diferents denominacions del Cos fins a la *unificaci&*oacute;n en 1986 sota el nom de Cos Nacional de *Polic&*iacute;a: *Polic&*iacute;a General del Regne, Cos d'Ordre P&*uacute;*blico, Cos de Vigilància, Cos de Seguretat, Cos de Vigilància i Cos de Seguretat, Cos General de *Polic&*iacute;a i *Polic&*iacute;a Armada i de *Tr&*aacute;*fico, Cos Superior de *Polic&*iacute;a i Cos de *Polic&*iacute;a Nacional.

El recorregut s'obre amb els motins de 1766 que van portar a Carles III a crear per Real C&*eacute;dula la Superintendència General de *Polic&*iacute;a de Madrid. En la C*onstituci&*oacute;n de 1812 ja es troben les bases del cos que trobar&*aacute; l'avanç m&*aacute;s notable durant el Trienni Liberal (1820-1823), amb la *formaci&*oacute;n de Comissions a Corts per a la c*reaci&*oacute;n d'una *polic&*iacute;a alineada amb els models europeus.

En 1822 es *redact&*oacute; el Reglament provisional de *polic&*iacute;a, el primer imprès que *entr&*oacute; en vigor. *Jos&*eacute; Manuel Arjona, primer superintendent general del Regne, representa la continuïtat entre els treballs del Trienni i la c*ulminaci&*oacute;n de tot el procés de c*reaci&*oacute;n de la *Polic&*iacute;a General del Regne en 1824. El seu retrat i els documents s'han integrat en la *exposici&*oacute;n.

S'exhibeixen *tambi&*eacute;n els principals textos fundacionals: Reial decret de 8 de gener de 1824, Real C&*eacute;dula de 13 del mateix mes i Reglament de *Polic&*iacute;a de 20 de febrer. Es tracta d'un cos civil, *aut&*oacute;*nomo i laic que per primera vegada compta amb una *organizaci&*oacute;n i una *articulaci&*oacute;n dels mecanismes de c*omunicaci&*oacute;n i *acci&*oacute;n entre les diferents intendències i subdelegacions i el superintendent general.

Entre 1824 i 1874 s'avança en la c*onsolidaci&*oacute;n de les estructures de la *polic&*iacute;a, as&*iacute; com en els procediments, actuacions i *tipolog&*iacute;as documentals pròpies de la *funci&*oacute;n policial, com la *realizaci&*oacute;n d'un cens anual i la *elaboraci&*oacute;n d'estigueu&*iacute;*sticas (passaports, delictes o reus), que poden veure's en les vitrines i en els audiovisuals de cada etapa c*ronol&*oacute;*gica. Encara que la Superintendència General de *Polic&*iacute;a se *suprimi&*oacute;, les estructures i intervencions es van mantenir.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">*Restauraci&*oacute;n i crisi de fi de segle

En el període de la *restauraci&*oacute;n de la *Monarqu&*iacute;a en 1874 i de la crisi de fi de segle (1898) es dóna protagonisme al Cos de Seguretat (*fotograf&*iacute;a *hist&*oacute;rica, uniformes, impresos, emblemes, armes, miniatures, etc.), i als primers casos que van obtenir gran *repercusi&*oacute;n en els mitjans de c*omunicaci&*oacute;n: l'home llop de *Allariz o el parricidi de Carlota Pereira; as&*iacute; com a la *intensificaci&*oacute;n de la *acci&*oacute;n anarquista amb atemptats i els magnicidis de Dada, C*analejas, C&*aacute;noves i *Prim.

L'espai reservat per a la *polic&*iacute;a en Ultramar (Cuba, Puerto Rico i Filipines) mostra peces que posen de manifest l'estructura i *acci&*oacute;n en aquells territoris.

Com a peça excepcional s'exhibeix la fitxa policial i *dactilosc&*oacute;pica de l'anarquista Ferrer *Guardia. *Tambi&*eacute;n es recorre la trajectòria de personatges que van renovar la t&*eacute;c*nica policial, com el comissari *Fern&*aacute;*ndez Lluna, determinant en la *resoluci&*oacute;n del robatori del Tresor del *Delf&*iacute;n del Museu del Prado.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">De la Primera *Rep&*uacute;*blica fins a l'actualitat

De la *Rep&*uacute;*blica i Guerra Civil s'exhibeixen uniformes, armament, manuals, emblemes, *fotograf&*iacute;as i miniatures que il·lustren el relat dels cossos policials en aquells a&*ntilde;us. En finalitzar la contesa es presenta material de l'Escola Nacional de *Polic&*iacute;a i el Museu policial amb vitrines de l'antic museu, textos i anotacions de l'alumnat, obres, fotos i distintius del professorat.

En el &*aacute;*mbito dedicat als a&*ntilde;us posteriors a 1940 es mostra la *funci&*oacute;n documental de la *Polic&*iacute;a, que *exped&*iacute;al tradicional passaport i el nou DNI creat en 1944. Al costat de la *evoluci&*oacute;n de passaports i DNI es presenten les falsificacions que *realiz&*oacute; Domingo *Malag&*oacute;n per a membres del PCE: els DNI falsos de Santiago Carrillo i el passaport de la Passionera.

Després de la guerra civil, la *exposici&*oacute;n entra en un t&*uacute;*nel amb espais dedicats a la d&*eacute;cada dels 40, 50, 60 i 70, vinculats a la *relaci&*oacute;n entre la societat i els dos nous cossos: General i *Polic&*iacute;a Armada. Una vitrina s'ocupa de la Banda *Sinf&*oacute;*nica de la *Polic&*iacute;a, l'antecedent directe del qual va ser la Banda i M&*uacute;*sica del Cos de Seguretat i Assalt, formada en 1933 per Pascual Marquina, i a partir de 1941, la Banda de M&*uacute;*sica de la *Polic&*iacute;a Armada i de *Tr&*aacute;*fico.

Al final del t&*uacute;*nel i de la d&*eacute;cada dels 70 s'obre una nova etapa marcada pel terrorisme nacional i il·lustrada amb artefactes diversos i amb l'informe de la *Polic&*iacute;a C*ient&*iacute;*fica sobre l'atemptat a C*arrero Blanco. Els denominats &*ldquo;a&*ntilde;us de plom&*rdquo; van determinar tant la *transici&*oacute;n i democràcia com la *evoluci&*oacute;n de les estructures policials, amb les noves denominacions dels Cossos, les reformes en la *formaci&*oacute;n, la *incorporaci&*oacute;n de la dona i la *unificaci&*oacute;n de 1986 amb la c*reaci&*oacute;n d'un sol Cos: la *Polic&*iacute;a Nacional.

La *exposici&*oacute;n s'ocupa *tambi&*eacute;n de la c*reaci&*oacute;n del *GEO, per a operacions especials, dels TEDAX, per a la *desactivaci&*oacute;n d'artefactes explosius, i del vertiginós desenvolupament de la *investigaci&*oacute;n c*ient&*iacute;*fica. Ja en democràcia, la *Polic&*iacute;a *afront&*oacute; la seguretat de grans esdeveniments que van posar a *Espa&*ntilde;a en el mapa de la seguretat mundial com *pa&*iacute;s solvent: la primera visita del Papa, la *Expo de 1992 i els Jocs *Ol&*iacute;*mpicos de Barcelona.

La *polic&*iacute;a i la societat van continuar sofrint en democràcia el terrorisme d'ETA, al qual es *sum&*oacute; en el segle XXI el terrorisme internacional i jihadista. La mostra exhibeix *tambi&*eacute;n *fotograf&*iacute;as de *veh&*iacute;culs antics.

Les &*uacute;*ltimas &*aacute;rees expositives se centren en la *polic&*iacute;a actual, amb presència de les diferents especialitats i unitats de *actuaci&*oacute;n: *narcotr&*aacute;*fico, terrorisme, seguretat ciutadana, c*ooperaci&*oacute;n internacional, ciberdelinqüència, *documentaci&*oacute;n i *extranjer&*iacute;a i fronteres. El recorregut es tanca amb la *polic&*iacute;a del futur i la *inclusi&*oacute;n de dues *gr&*aacute;*ficas dedicades a la *Fundaci&*oacute;n *Polic&*iacute;a *Espa&*ntilde;ona i al Centre Universitari.

&*nbsp;

*foto3