Haurien estafat més de 460.000 euros

La Policia Nacional deté a 59 integrants d'una organització criminal dedicada a l'estafa de el “fill en dificultats”

A través de l'aplicació de missatgeria Whatsapp enviaven missatges massius amb els quals es feien passar pels fills de les futures víctimes sol·licitant diners de manera urgent per cobrir una emergència

La xarxa criminal indagava en xarxes socials per localitzar a joves als quals investigaven per esbrinar sobre la seva vida i fer l'engany més creïble i, posteriorment, contactar amb el seus pares i cometre el frau

Entre els arrestats es troben cinc persones que formaven part de la cúpula de l'organització, tres supervisors i tres captadors

27/01/24

Agents de Policia Nacional han detingut a 59 integrants d'una organització criminal dedicada, presumptament, a les estafes a través del mètode de el “fill en dificultats” que haurien obtingut un benefici econòmic superior als 460.000 euros. Entre els arrestats es troben cinc persones que formaven part de la cúpula de l'organització així com supervisors i captadors. A través de l'aplicació Whatsapp enviaven missatges amb els quals es feien passar pels fills de les futures víctimes, sol·licitant diners de manera urgent per cobrir una emergència.

La recerca, que ha comptat amb la col·laboració del grup anti frau d'una entitat bancària, es va iniciar arran de la recepció de nombroses denúncies de víctimes, distribuïdes per tot el territori nacional, en les quals manifestaven haver sofert aquesta modalitat d'estafa.

L'engany d'aquesta organització consistia a contactar a través de WhatsApp amb futures víctimes, fingint ser els seus fills i manifestant tenir el telèfon mòbil espatllat com a excusa d'estar cridant des d'un nombre desconegut per a la víctima, i sol·licitar a través d'aquest missatge una transferència bancària al·ludint diferents problemes de caràcter urgent.

Investigaven en xarxes socials per localitzar a futures víctimes

Dins de l'organització hi havia una estructura ben definida, comptant amb integrants que es dedicaven a analitzar les xarxes socials dels possibles fills de les víctimes. Quan trobaven a joves que es trobaven fora de la seva localitat de residència, generalment per estar cursant estudis fora d'Espanya, recaptaven totes les dades possibles per fer més creïble la conversa que tindrien amb ells amb el propòsit de dur a terme l'estafa.

Una vegada recaptats totes les dades trobaven la manera de contactar amb els pares dels joves i, després d'al·ludir estar vivint una situació d'urgència, sol·licitaven dels familiars que els facilitessin diners de forma imminent per sortir d'una situació molt complicada.

Prèviament, l'organització havia captat “mules” que es convertien en els receptors de les transferències una vegada que es materialitzava l'estafa i, a canvi, rebien un percentatge dels diners defraudats. Posteriorment, aquestes mules li donarien el gruix de la transferència als captadors que era repartida entre l'organització criminal. Els agents han constatat que haurien obtingut un benefici econòmic superior als 460.000 euros i que, a més, l'organització utilitzava diverses tècniques que utilitzaven per eliminar el rastre dels diners enviats per les víctimes.

Una vegada que els agents van localitzar als presumptes autors, la majoria d'ells en localitats de Girona i Barcelona, es va dur a terme la detenció dels 59 integrants de l'organització criminal a Salt, Olot, Girona, Banyoles, Barcelona, Granollers, l'Hospitalet de Llobregat, Premià de Mar i Mollet. Entre els detinguts es trobaven tres captadors de l'organització que s'encarregaven, cadascun en la seva localitat, de la captació de joves d'entre 20 i 30 anys per dur a terme aquestes estafes o també per fer “de mules”, és a dir, rebre els diners estafats de la víctima a canvi d'una compensació econòmica per part de l'organització, i d'aquesta manera, dificultar el rastre dels diners i la identitat dels estafadors.

Una estructura pròpia d'un negoci piramidal

L'entramat de “mules” formaria el graó inferior, el més nombrós, encarregant-se de rebre els diners fraudulents provinents de les estafes i de retirar els fons en efectiu per fer-los arribar a la resta de membres de l'organització.

Les “mules” haurien estat introduïdes en l'organització pels captadors situades en un graó superior que prèviament havien exercit aquest rol per posteriorment ser ascendits per l'organització a canvi de captar nous integrants. Per sobre d'aquests es trobarien els supervisors que s'encarregaven de coordinar i recollir tots els diners provinents de les estafes.

Entre els arrestats, els agents van poder esbrinar que tres d'ells s'encarregaven de supervisar l'organització criminal, repartint les tasques entre els captadors i altres membres de la xarxa criminal, a més d'acumular i distribuir els diners defraudats.

Durant l'operació es va dur a terme una inspecció en un local de la localitat barcelonina de Granollers on es captava a joves per utilitzar-los com a “mules” i es va realitzar un registre al domicili del responsable de l'organització en aquesta localitat.

Mesures de prevenció

Des de la Policia Nacional es vol posar l'accent que la principal lluita contra aquest tipus de delictes comença per la prevenció per part del ciutadà, exposant a continuació una sèrie de consells per evitar ser víctimes d'aquest tipus d'estafa:

• Intentar contactar amb el seu fill per una altra via que no sigui Whatsapp, i si no és possible preguntar a algun familiar o amic

• Sospitar del llenguatge o expressions de la persona que ens escriu

• En cas d'haver estat víctima de l'estafa acudir a les dependències de la Policia Nacional o cridar al 091