Unitat Central de Seguretat Privada

  • Anar a dalt

    Origen

    La història del servei policial dedicat al control i relacions amb la seguretat privada discorre de forma paral·lela a la regulació normativa de les activitats de seguretat privada.

    A inicis dels 70 es constitueix el primer embrió de tal servei, integrat per un Subcomissari i 4 funcionàries dels Cossos Generals de l'Administració, que constituïen el Negociat de Seguretat d'empreses, dependent de la Secretaria General de la Comissaria General d'Ordre públic i radicat a l'edifici de la Porta del Sol, avui seu de la Presidència de la Comunitat de Madrid.

    Passen després a denominar-se Prefectura de Seguretat i Instal·lacions, si ben la seva estructura corresponia a una Secció. S'incrementa amb els primers 4 Inspectors a partir d'1.984, data en la qual és dirigida per un Comissari.

    Durant uns deu anys, a partir d'1.984, depèn indistintament de la Comissaria General d'Ordre Públic, o de la de Documentació (avui també d'Estrangeria), passant la seva seu social del carrer Els Madrazos a General Pardiñas, 90, edificis llavors i avui ocupats per Documentació i Estrangeria. Comptava amb tres Negociats de caràcter administratiu, no existint unitats perifèriques dedicades a aquesta Especialitat.

    El Decret 669/84, de 28 de gener conté el reconeixement legal de l'antecedent de l'actual Unitat Central de Seguretat Privada, amb la denominació de Secció de Seguretat i Instal·lacions, sota la dependència de la Comissaria General de Documentació.

    Entre 1.985 i 1.990, a causa de la forta i ràpida expansió de les activitats de seguretat privada en tots els àmbits, la Direcció general de la Policia programa cursos sobre Seguretat Privada, preparant a uns 300 Inspectors.

    Ja es van creant grups de seguretat privada en les plantilles policials més importants, amb la finalitat de donar resposta a la demanda d'assessorament i d'altres tràmits administratius, iniciant-se les tasques d'inspecció i control. Amb anterioritat, a nivell perifèric es compatibilitzaven tasques de seguretat privada amb altres policials.

    Canvia la seva seu social al carrer Evaristo San Miguel, al Complex Policial de Canilles i, des d'inicis de 2.003, la Unitat Central es troba situada en Rey Francisco, 21, en un edifici exclusiu.

    En 1.993 la Secció de Seguretat i Instal·lacions adquireix la categoria de Servei i s'integra en la Comissaria General de Seguretat Ciutadana, amb la denominació de Servei Central de Seguretat Privada.

    En 1.997 el Servei passa a denominar-se Unitat Central de Seguretat Privada, nom que manté fins als nostres dies, incardinada dins de la C.G.S.C.

    S'estructurava amb una Brigada i un Servei abans d'1.997, passant des de llavors a constituir-se amb una Prefectura d'Unitat, dues Brigadas Operativas, la d'empreses i la de Personal, i set Seccions.

    A nivell perifèric, en totes les capitals de província i en algunes localitats importants, existeixen Grupos o Seccions dedicades a la Seguretat Privada, dependents de les Brigades respectives de Seguretat Ciutadana.

  • Anar a dalt

    Funcions

    Les funcions que exerceix la Unitat Central s'executen a través de la Brigada Central d'Inspecció i Recerca i la Brigada Central d'empreses i Personal, que la integren i consisteixen en:

    • Autorizaciones i habilitacions:

      • Autorización, Inscripció i Registre de noves empreses de Seguretat.
      • Autorización i registre de Centres de Formació per a personal de seguretat, i acreditació de professors.
      • Participació en tribunals i supervisió de les proves de selecció d'aspirants a vigilants de seguretat i les seves especialitats.
      • Preparació i realització d'exàmens de Caps i Directors de seguretat.
      • Acreditación i registre de personal de seguretat en les seves diferents especialitats, incloent Detectives Privados.
    • Seguiment, control i inspecció:

      • Dels serveis o actuacions realitzades per les empreses de seguretat habilitades en les seves diferents activitats.
      • Control e inspección de establecimientos obligados a disponer de medidas de seguridad.
      • Control i inspecció de centres de formació per a vigilants de seguretat i les seves especialitats.
      • Control i inspecció de despatxos de detectius.
    • Detecció d'intrusisme:

      • Recerca i detecció d'empreses que presten serveis de seguretat mancant d'autorització.
      • Recerca i detecció de personal que presta serveis de seguretat mancant d'habilitació.
    • Captació d'informació rellevant:

      • Captació d'informació sobre fets delictius que afectin a la seguretat ciutadana.
    • Procedimientos sancionadors:

      • Proposta de resolució d'expedients sancionadors per faltes greus i molt greus incoats en tot el territori nacional.
      • Proposta de resolució de Recursos de Reposició, Alçada i Revisió.
    • Estudis normatius:

      • Elaboració d'informes per a la interpretació i desenvolupament de la normativa de seguretat privada.
  • Anar a dalt

    Actividades derivades de les funcions

    • Amb empreses, establiments i usuaris:

      • Convocatòria de reunions periòdiques per sectors.
      • Atenció i assessorament directe a cadascun dels problemes, que plantegin com a prestataris o usuaris, de serveis de seguretat privada.
      • Facilitar mitjans de comunicació i contacte per afavorir el desenvolupament de la seva labor.
      • Elaboració d'enquestes que permetin conèixer la problemàtica del sector.
      • Seguiment de la Sala de Coordinació Operativa de Seguretat Privada, centre d'atenció permanent al personal de seguretat privada.
      • Preparació de seminaris, a nivell nacional i europeu, que permetin conèixer i comparar el funcionament de la seguretat privada i la seva normativa.
      • Preparació dels continguts i convocatòria de la Comissió Mixta Central de Coordinació de Seguretat Privada.
      • Assistència a reunions convocades per diferents organismes relacionats amb el sector.
    • Amb l'Administració, Unitats Territorials de Seguretat Privada i altres Unitats Policials:

      • Convocatòries de reunions periòdiques amb les Unitats Territorials de Seguretat Privada, així com amb altres òrgans policials relacionats amb l'activitat de seguretat privada.
      • Assistència a reunions amb la Secretaria d'Estat de Seguretat i la Secretaria General Tècnica del Ministeri de l'Interior.
      • Elaboració d'estadístiques sobre el funcionament dels grups de seguretat privada.
      • Preparació de les possibles modificacions de la normativa.
      • Participació en els tribunals d'exàmens per a vigilants de seguretat i les seves especialitats.
      • Preparació, convocatòria i execució d'exàmens per a Caps i Directors de Seguretat.
  • Anar a dalt

    Normativa Seguridad Privada

  • Anar a dalt

    Sector

    • Llistats

    • Formularis estandarditzats. (Exclusivament per a empreses)

      • Detectius

        Els detectius privats tenen l'obligació de presentar durant el primer trimestre de cada any un informe explicatiu de les activitats realitzades l'any anterior. La confecció d'aquesta memòria d'activitats constitueix una càrrega de treball important tant pel qual l'ha d'elaborar com per a la unitat Central de Seguretat Privada, encarregada de realitzar l'informe anual a Corts sobre la base de la informació rebuda.

        D'altra banda la Llei 11/2007, de 22 de Juny "D'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics recull la necessitat que "les Administracions Públiques han de comprometre's amb la seva època i oferir als seus ciutadans els avantatges i possibilitats que la societat de la informació té…" tractant de "…configurar una Administració moderna que faci del principi d'eficàcia i eficiència el seu eix vertebrador sempre amb la mirada posada en els ciutadans".

        Seguint amb el procés d'implantació del Pla Estratègic 2008/2012 de la Unitat Central de Seguretat Privada, un dels eixos de la qual quant a la millora de la Gestió és "telematisar tasques i implantar l'Administració Electrònica", la Secció d'empreses i Despatxos, de la Brigada Central d'empreses i Personal, de la Unitat Central de Seguretat Privada ha elaborat una eina amb les següents característiques: un programa fàcil d'operar, gran compatibilitat, fàcil transport d'informació des d'altres bases de dades, perspectiva global de dades i gestió a nivell central i perifèric.

        Memòria de detectius 2020 Obre nova finestra
      • Empreses

        Les empreses de seguretat tenen l'obligació de presentar cada any un informe explicatiu de les activitats realitzades l'any anterior. La confecció d'aquesta memòria d'activitats constitueix una càrrega de treball important tant pel qual l'ha d'elaborar com per a la Unitat Central de Seguretat Privada, encarregada de realitzar l'informe anual a Corts sobre la base de la informació rebuda.

        D'altra banda la Llei 11/2007, de 22 de Juny "D'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics recull la necessitat que "les Administracions Públiques han de comprometre's amb la seva època i oferir als seus ciutadans els avantatges i possibilitats que la societat de la informació té…" tractant de "…configurar una Administració moderna que faci del principi d'eficàcia i eficiència el seu eix vertebrador sempre amb la mirada posada en els ciutadà.

        Seguint amb el procés d'implantació del Pla Estratègic 2008/2012 de la Unitat Central de Seguretat Privada, un dels eixos de la qual quant a la millora de la Gestió és "telematisar tasques i implantar l'Administració Electrònica", la Secció d'empreses i Despatxos, de la Brigada Central d'empreses i Personal, de la Unitat Central de Seguretat Privada ha elaborat una eina amb les següents característiques: un programa fàcil d'operar, gran compatibilitat, fàcil transport d'informació des d'altres bases de dades, perspectiva global de dades i gestió a nivell central i perifèric.

        Memòria d'empreses 2020 Obre nova finestra
    • Validacions Provisionals