“Mantente alerta”

La Policia Nacional i la Fundació Legálitas llancen una campanya per a lluitar contra les ciberestafas

Consta de tres vídeos informatius per a reproduir en xarxes socials, amb una temàtica transversal que fa referència a diferents casuístiques i que té com a objectiu informar a la ciutadania sobre les ciberestafas més comunes

La campanya mostra la facilitat amb la qual els ciberdelinqüents poden enganyar a les víctimes i, en conseqüència, robar les seues dades per a cometre els fets delictius

El director general de la Policia, Francisco Pardo Piqueras; el president de la Fundació Legálitas, Rafael Catalá, i el conseller delegat de Legálitas, Luis del Pou, han sigut els encarregats de donar a conéixer esta nova campanya de col·laboració entre les dos institucions

06/02/25

La Policia Nacional i la Fundació Legálitas han dissenyat una nova campanya de sensibilització contra les ciberestafas, que té com a objectiu informar a la societat sobre la importància de fer un ús prudent de les xarxes socials. Actualment, la informació massiva a la disposició de l'usuari, unida a la immediatesa i velocitat de consum, genera una baixada de l'alerta en la prevenció de possibles estafes encobertes en anuncis, imatges i contingut.

Esta nova campanya de sensibilització, denominada “Mantente alerta. Ajuda'ns a protegir-te”, consta de tres vídeos per a reproduir en xarxes socials. Són píndoles informatives que tenen una temàtica transversal, que és la prevenció de les ciberestafas fent referència a diferents casuístiques. Una d'elles és la venda d'entrades online: dins de les estafes comercials es troben les relacionades amb la venda d'entrades per a esdeveniments, una pràctica fraudulenta cada vegada més usual que s'ha anat incrementant amb els anys a causa de les noves tecnologies.

La segona casuística són les falses ofertes de treball. Es tracta d'adquirir fraudulentament dades de caràcter personal i/o bancaris que posteriorment s'utilitzen en un altre tipus d'estafes. Un altre dels fraus que s'aborden en la campanya són les falses inversions online. A través d'anuncis en xarxes socials, falses empreses dedicades a eixe sector inciten a la gent a invertir en criptomonedas. Finalment, l'ús fraudulent de dades bancàries mitjançant tècniques de phising i smishing, dirigit a previndre els ciberatacs per mitjà de correus electrònics i enllaços, així com, la utilització de missatges de textos o aplicacions de missatgeria comunes per a dur a terme este tipus de ciberestafas.

En la web https://www.legalitas.com/mantentealerta, la Unitat Central de Participació Ciutadana de la Policia Nacional explicarà les característiques intrínseques a cada tipologia delictiva. Finalment, s'enumerarà una sèrie de consells per a evitar ser víctima d'este delicte i els recursos policials en cas que ja s'hagen produït els fets.

En l'acte de presentació, celebrat este matí en el Complex Policial de Canilles, a Madrid, han participat el director general de la Policia, Francisco Pardo Piqueras; el president de la Fundació Legálitas, Rafael Catalá, i el conseller delegat de Legálitas, Luis del Pou.

Pardo Piqueras ha destacat que les estadístiques delictives establixen actualment un fet clar: “en l'actualitat, és més probable ser víctima d'una estafa per Internet que ser víctima d'un atracament en la via pública. Per esta raó, les institucions, tant públiques com a privades, estan duent a terme diferents estratègies per a neutralitzar les amenaces que provenen d'Internet”. En este sentit, el director general de la Policia ha valorat esta iniciativa com alguna cosa que “sorgix de l'acord entre dos institucions que porten col·laborant des de fa més de quatre anys per i per als ciutadans”.

Per la seua part, Luis del Pou, conseller delegat de Legálitas, va recordar que esta campanya de sensibilització “és el resultat del repte que el ministre de l'Interior, Fernando Grande-Marlaska, ens va proposar en la seua anterior visita a Legálitas”. En este sentit, del Pou va assenyalar que “promoure la cultura preventiva i la seguretat dels ciutadans enfront d'este tipus de delictes que creixen cada any és una labor que ens concernix a tots i, per tant, és un privilegi tornar a col·laborar amb una institució com la Policia Nacional per a seguir avançant en esta direcció”.

Per a Rafael Catalá, “esta campanya torna a posar de manifest el paper de Fundació Legálitas amb la societat i amb la prevenció. Un compromís que adquirim fa quatre anys amb la Policia i pel qual seguirem treballant en el futur, esforçant-nos a promoure iniciatives que contribuïsquen a crear una major conscienciació ciutadana”.

Altres col·laboracions

La Policia Nacional i la Fundació Legálitas han treballat conjuntament en el disseny de tres campanyes de sensibilització. La primera d'elles relacionades amb els delictes d'odi, la segona relacionada amb l'activitat comercial i la tercera amb la prevenció dels delictes contra la propietat, especialment davant els robatoris i les estafes.

A l'octubre de l'any 2020 es va llançar la campanya “Vaig donar No a l'Odi”, amb l'objectiu de difondre, informar i sensibilitzar sobre els delictes d'odi i la seua prevenció sobre els discursos d'odi que operen en l'entorn digital. Seguint amb eixe esperit de col·laboració, les dos institucions van dissenyar una nova campanya de sensibilització en 2022, denominada “Si no és segur, no és comerç”, que perseguia informar a la societat sobre algunes de les més importants infraccions a les quals es poden enfrontar els ciutadans quan fan les seues compres o altres operacions servint-se de l'ús de les noves tecnologies.

La següent campanya va ser llançada al gener de 2024 per a oferir a la ciutadania importants consells de seguretat enfront dels delictes contra la propietat, especialment davant els robatoris i les estafes. Esta campanya va ser llançada baix el títol “Que ningú robe la teua tranquil·litat”.

Participació Ciutadana

La Policia Nacional necessita mantindre amb la col·lectivitat relaciones permanents basades en la confiança, en la mútua informació i en la col·laboració. Eixa relació es realitza a través de la Unitat Central de Participació Ciutadana, que compta amb 217 delegacions de Participació Ciutadana presents en totes les comissaries de Policia Nacional (a excepció de Catalunya i País Basc les competències de la qual en seguretat ciutadana estan transferides). Actualment hi ha més de 550 persones que exercixen com a delegats de Participació Ciutadana o personal de suport.

A través del delegat de Participació Ciutadana, la Policia té coneixement de la problemàtica delincuencial i social que afecta als diversos col·lectius nacionals i estrangers que habiten en la ciutat, la qual cosa permet el disseny de les millors opcions operatives o administratives que oferisquen solucions adequades a aquella problemàtica.

En eixe sentit, Participació Ciutadana de la Policia Nacional està dissenyada per a aconseguir la millor integració de la Institució Policial en la societat, a fi de donar resposta a quanta problemàtica social i delincuencial li afecta. Tot açò s'aconseguix mitjançant l'aplicació dels diferents plans i programes preventius, en els quals s'estructura la mateixa: Pla Director per a la convivència i millora de la seguretat dels centres educatius i els seus entorns, Pla Major Seguretat, Pla Turisme Segur, Programa de Col·lectius Ciudadanos i Grup de Delictes d'Odi i Radicalització.

Eixes activitats inclouen activitats formatives o informatives, així com reunions amb l'entramat social - un total de 62.279 - que han possibilitat la transmissió de mesures i consells de seguretat i informació rellevant per a una correcta prevenció enfront dels delictes. D'altra banda, 3.610 activitats s'han desenvolupat amb la finalitat d'acostar la institució policial a la ciutadania, entre les quals es destaca les jornades de portes obertes, les exhibicions policials o les conferències d'orientació professional. Tot açò amb la finalitat de que la Policia Nacional es perceba més pròxima, repercutint així en la millora de la prevenció.