Operació conjunta de la Policia Nacional amb la Policia Nacional del Perú

Desmantellada la infraestructura tecnològica d'una organització criminal que va estafar més de 3.000.000 d'euros mitjançant *vishing

Durant l'operació es va sorprendre de 50 empleats que operaven en tres c*all c*enter al Perú, des d'on realitzaven trucades telefòniques simulant ser emprats de diverses entitats bancàries i que van aconseguir estafar a més de 10.000 persones

S'ha detingut a un total de 83 persones, entre els quals es troba el líder de l'organització, 35 en diferents punts d'Espanya -Madrid, Vigo, Barcelona, Mallorca i Salamanca- i a 48 al Perú

S'han dut a terme 29 entrades i registres simultànies en tots dos països en les quals s'han intervenut diners, telèfons mòbils, dispositius informàtics, així com documentació relativa a estes estafes

12/12/24

Agents de la Policia Nacional, juntament amb la Policia Nacional del Perú, amb la col·laboració de l'Agregadoria d'Interior en eixe país, han desmantellat la infraestructura tecnològica d'una organització criminal que va estafar més de 3.000.000 mitjançant *vishing. S'ha detingut a un total de 83 persones, entre les quals es troba el líder de l'organització, 35 en diferents punts d'Espanya -Madrid, Vigo, Barcelona, Mallorca i Salamanca- i a 48 al Perú. S'han dut a terme 29 entrades i registres en tots dos països de manera simultània, en les quals s'han intervenut diners, telèfons mòbils, dispositius informàtics i abundant documentació relativa a estes estafes.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">Estrets llaços familiars

La *investigaci&*oacute;n es *inici&*oacute; a l'agost de 2022 en tindre coneixement que *podr&*iacute;a existir un grup criminal dedicat a cometre estafes mitjançant el procediment de *vishing. Avançades les perquisicions, van comprovar que *exist&*iacute;a una estructura piramidal formada per persones de m&*aacute;*xima confiança -familiars i amics &*iacute;*ntimos- amb un clar repartiment de funcions. En *Per&*uacute; es trobava el l&*iacute;*der de la *organizaci&*oacute;n, que tingues&*iacute;a sota el seu comandament a tres persones que controlaven cadascun dels centres de trucades. Estos comptaven amb cartells de frases motivacionals per a animar als empleats, arribant a celebrar les primeres estafes dels treballadors de recent *incorporaci&*oacute;n. En el *eslab&*oacute;n inferior estaven els treballadors que s'encarregaven de realitzar les anomenades a les potencials *v&*iacute;cestafes estant en immediata c*olaboraci&*oacute;n amb els quals operaven en *Espa&*ntilde;a.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">50 empleats treballant *simult&*aacute;*neamente en els centres d'anomenades

El modus operandi d'esta estafa coneguda com *vishing, c*onsist&*iacute;a a realitzar crides de manera massiva obtenint la *informaci&*oacute;n de bases de dades i seguint un *gui&*oacute;n establit per a guanyar-se la confiança de les *v&*iacute;cestafes. Utilitzant t&*eacute;c*nicas de *ingenier&*iacute;a social, c*onsegu&*iacute;*an emmascarar el n&*uacute;mero de *tel&*eacute;*fono -*spoofing- des del qual realitzaven la crida, aconseguint as&*iacute; que en la pantalla dels afectats apareguera el nom i el n&*uacute;mer oficial de *atenci&*oacute;n al client de la seua entitat bancària, donant m&*aacute;s realisme a l'estafa. Tot això el realitzaven des dels tres centres de trucades on treballen unes 50 persones de manera *simult&*aacute;*nea realitzant milers de crides diàries.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">En alerta a peu de carrer per a traure els diners en caixers *autom&*aacute;*ticos

Una vegada els *hac&*iacute;*an creure que tingues&*iacute;*an un càrrec fraudulent i que el seu compte estava bloquejat, els indicaven els passos a seguir en la *aplicaci&*oacute;n del seu banc -utilitzant per a això els manuals d'usuari que els facilitaven els l&*iacute;*deres de la *organizaci&*oacute;n- simulant que el c&*oacute;dic que rebre&*iacute;*an en els seus *tel&*eacute;*fonos m&*oacute;vils els permetre&*iacute;a desbloquejar el seu compte. El *enga&*ntilde;o finalitza una vegada que eixe c&*oacute;dic era facilitat per la *v&*iacute;cestafa al seu interlocutor qui, de manera immediata, l'enviava als altres membres de la *organizaci&*oacute;n situats en *Espa&*ntilde;a. Estos es trobaven en manera alerta en carrers en les quals es *exist&*iacute;*an sucursals d'entitats bancàries *pr&*oacute;*ximas per a la retirada d'efectiu del caixer utilitzant dit c&*oacute;dic. Una vegada tingues&*iacute;*an els diners en el seu poder, s'apropiaven d'un percentatge que oscil·lava entre el 20 i el 30%, transferint la resta a la *organizaci&*oacute;n en *Per&*uacute; per mitjà d'empreses dedicades al *env&*iacute;o d'efectiu a uns altres *pa&*iacute;*ses.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">Claus secretes de colors per a comunicar-se

Els empleats de *Espa&*ntilde;a se *repart&*iacute;*an per diferents ciutats per a dificultar as&*iacute; qualsevol *investigaci&*oacute;n policial posterior. D'esta manera, utilitzaven claus secretes amb les seues c*ompa&*ntilde;*eros dels centres de trucades per a informar-los de les entitats que tingues&*iacute;*an a la vista mitjançant uns c&*oacute;*digos de colors en *funci&*oacute;n de les sucursals en c*uesti&*oacute;n.

Una vegada els investigadors van aconseguir identificar als membres d'esta *organizaci&*oacute;n, amb la c*olaboraci&*oacute;n de la *Agregadur&*iacute;a d'Interior en *Per&*uacute;, van establir un dispositiu policial format per m&*aacute;s d'un centenar d'agents per a la *localizaci&*oacute;n de tots ells. D'esta manera, es van realitzar 29 entrades *simult&*aacute;*neas en *Espa&*ntilde;a i en *Per&*uacute;, aconseguint la *detenci&*oacute;n de 83 persones com a presumptes responsables dels delictes d'estafa agreujada, blanqueig de capitals i pertinença a *organizaci&*oacute;n criminal. Durant l'operatiu en *Per&*uacute;, que c*ont&*oacute; amb la presència d'agents de la *Polic&*iacute;a Nacional *espa&*ntilde;ona, es van desmantellar tres c*all c*enter des dels quals operava la *organizaci&*oacute;n, descobrint in fraganti com operaven 50 treballadors de l'estructura criminal.

*Adem&*aacute;s s'han intervenut diners, *tel&*eacute;*fonos m&*oacute;vils, dispositius *inform&*aacute;*ticos, as&*iacute; com *documentaci&*oacute;n relativa a estes estafes. Actualment la *investigaci&*oacute;n c*ontin&*uacute;a oberta perquè no es descarten noves detencions o la *aparici&*oacute;n de m&*aacute;s *v&*iacute;cestafes.

<*h3 c*lass="display-*4Serif">La *Polic&*iacute;a Nacional aconsella

- No aportar mai dades personals ni bancàries sense cerciorar-se de què es tracta de l'empresa o l'entitat en c*uesti&*oacute;n. *Adem&*aacute;s, la nostra entitat bancària ja disposa d'estes dades, per tant, mai ens els demanaran.<*br />- Recordar que cap empresa privada o *instituci&*oacute;n p&*uacute;*blica utilitza este m&*eacute;tot per a sol·licitar dades personals als seus clients.<*br />- No facilitar mai *informaci&*oacute;n de targetes, documents d'identitat, noms d'usuaris, c&*oacute;*digos i c*ontrase&*ntilde;as.<*br />- Davant qualsevol dubte sobre si la identitat de l'interlocutor és realment la de la nostra entitat bancària, tallar immediatament la c*omunicaci&*oacute;n i cridar al *tel&*eacute;*fono de *atenci&*oacute;n al client que podem trobar tant en les p&*aacute;*ginas oficials com en la pròpia *aplicaci&*oacute;n.